این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۶۸-۷۵

عنوان فارسی اثربخشی برنامه‌های ضد قلدری مدرسه بر توان‌مندی معلمان زن در مدیریت رفتار قلدری دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: قلدری یکی از پدیده­های پیچیده در مدارس است. توانمندی معلمان در مدیریت رفتار قلدری، با وقوع و تداوم آن، رابطه­ی نزدیکی دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش شناخت و مقابله با قلدری به معلمان بر راهبردهای مدیریت رفتار کلاس و خودکارآمدی ادراک شده­ی معلمان می­باشد. روش­کار: جامعه­ی آماری این پژوهش بالینی شامل تمام معلمان زن دوره­ی ابتدایی شهرستان اهر در سال تحصیلی 92-1391 بود. تعداد 40 نفر از معلمان به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. برای اندازه­گیری متغیرهای پژوهش از پرسش­نامه­های راهبردهای مدیریت رفتار کلاس و خودکارآمدی معلمان استفاده شد. برنامه­ی طراحی شده برای گروه آزمون با محتوای شناخت و مقابله با قلدری دانش­آموزان، در 6 جلسه­ی 90 دقیقه­ای انجام شد. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرم­افزار SPSSنسخه­ی 15 تحلیل شدند. یافته­ها: بنا بر نتایج، آموزش توانسته است تغییرات معنی­داری در انتخاب بین راهبردهای جرأت‌مندی دفاع (005/0=P)، اجتناب از دفاع (00/0=P) و جدا کردن دانش­آموزان از یکدیگر (01/0=P) و کارآمدی ادراک شده­ی معلمان در مدیریت رفتار کلاس (001/0=P) در مقایسه با گروه شاهد به وجود آورد. نتیجه­گیری: به نظر می­رسد آموزش برنامه­ی ضد قلدری توانسته است بر راهبردهای مدیریت رفتار قلدری و کارآمدی ادراک شده­ی معلمان در کلاس موثر واقع شود لذا اجرای دوره­های آماده­سازی و ارتقای مهارت­های حرفه­ای معلمان و مشاوران مدارس برای مواجهه­ی صحیح با مشکلات رفتاری دانش­آموزان ضرورت دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش‌آموز، رفتار، قلدری، کارآمدی، معلم،

عنوان انگلیسی The effectiveness of school-wide anti bullying programs on teachers' efficacy in dealing with students' bullying behavior
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Bullying in schools is a complex phenomenon. Teachers' ability to manage bullying behavior is closely related to the occurrence and continuation of bullying in classes.This study aimed to determine the effectiveness of School-Wide Anti Bullying Programs (SWABP) on classroom behavior management strategies and teachers' perceived self-efficacy in classroom behavior management. Materials and Methods: The statistical community of this clinical trial consis all of women teachers in elementary schools in Ahar city (western part of Iran) during 2014-2013. The sample included 40 teachers that were chosen through random sampling and divided into two equal experimental and control groups. In order to measure the research variables, the classroom behavior management strategies scale and perceived self-efficacy of teachers were used. The program was designed to recognize and dealing with students' bullying was performed for experimental group during the six 90 minute's sessions. Data analyzed by ANCOVA and SPSS software version 15. Results: The results indicated that the treatment was able to create significant changes in the choice of advocate assertion strategies (P=0.005), avoidance (P=0.00), parents involvement (P=0.001) and in teacher's efficiency in classroom behavior management compared to the control group. Conclusion: It seems that anti-bullying program could be effective on bullying behavior management strategies and teachers perceived effectiveness in classroom management so it emphasizes the need to implement programs to prepare and promote the professional skills of teachers and school counselors to deal effectively with behavioral problems of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Behavior, Bullying, Efficacy, Student, Teacher

نویسندگان مقاله شهرام واحدی | shahram vahedi
associate professor, tabriz university, tabriz, iran
دانشیار، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

اسکندر فتحی آذر | eskandar fathi azar
professor, tabriz university, tabriz, iran
استاد، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

فرشته گل پرور | fereshteh golparvar
ph.d. student, tabriz university, tabriz, iran
دانشجوی دکترا، دانشگاه تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_6534.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات