این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۲۹-۳۴
عنوان فارسی
همبستههای تعارض نقش جنسیتی دانشجویان: تعارض نقش جنسیتی میتواند بهزیستی روانشناختی را پیشبینیکند
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در تحقیقات مختلف، تعارض نقش جنسیتی به عنوان یکی از همبستههای مشکلات روانشناختی معرفی شده است. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط تعارض نقش جنسیتی و بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان بود. روشکار: در این مطالعهی توصیفی-همبستگی، 200 نفر دانشجوی مرد به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از میان دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 92-1391 انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تعارض نقش جنسیتی اونیل و همکاران (1986) و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (2002) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندمتغیره، تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که از روی مولفههای موفقیت، قدرت، رقابت میتوان مولفههای پذیرش خود (01/0>P)، خودمختاری و تسلط بر محیط (05/0>P) را پیشبینی کرد. هیجانپذیری محدود بر روابط مثبت (05/0>P) و رشد فردی (01/0>P) تاثیر معنیداری دارد و تعارض بین کار وروابط خانوادگی اثر معنیداری بر روابط مثبت (05/0>P)، تسلط بر محیط (01/0>P) و زندگی هدفمند (01/0>P) دارد. همچنین تعارض نقش جنسیتی 42 درصد از واریانس بهزیستی روانی را درمیان دانشجویان تبیین میکند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این تحقیق، با داشتن اطلاعاتی در مورد وضعیت تعارض نقش جنسیتی میتوان در مورد بهزیستی روانشناختی افراد پیشبینیهایی به عمل آورد. به طوری که افراد با تعارض کمتری در نقش جنسیتی برخوردارند بهزیستی روانشناختی بهتری دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بهزیستی، تعارض، جنسیت، دانشجویان، روانشناختی،
عنوان انگلیسی
Correlates of student's gender role conflict: Can gender role conflict predict psychological well-being?
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In many studies, gender role conflict is considered as one of the correlates of psychological problems. The aim of this research was to study the relationship between gender role conflict and psychological well-being among students. Materials and Methods: In this descriptive-correlational study, research subjects were 200 male students selected through multistage cluster sampling from Mohaghegh Ardabili University in 2014. O'Neil's Gender Role Conflict Scale (1986) and Ryff's Scales of Psychological Well-Being (2002) were used for data collection. The data were analyzed using multi-variant regression analysis. Results: The results showed that the elements of success, power, and competition can predict the components of self-acceptance (P< 0.01), autonomy, and mastery over the environment (P< 0.05). Limited affectivity has a significant impact on Positive relations (P< 0.05) and personal growth (P< 0.01), and the conflicts between work and family relations has a significant effect on positive relations (P< 0.05), environmental mastery (P< 0.01), and Purpose in life (P< 0.01). Moreover, 42% of the variance in psychological well-being among college students is explained with gender role conflict. Conclusion: Based on these results, individuals with less gender role conflict have better psychological well-being.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Conflict, Gender, Psychological, students, Well-being
نویسندگان مقاله
نادر حاجلو | nader hajloo
associate professor of psychology, university of mohaghegh ardabili, ardabil, iran
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
خدیجه مقدسی | khadijeh moghaddasi
ma. student in psychology, university of mohaghegh ardabili, ardabil, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_6243.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات