این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۳۵-۴۱
عنوان فارسی
تاثیر برنامهی نوین آموزش تعدیل سوگیری شناختی بر سوگیری توجه و علایم اضطراب اجتماعی در دانشجویان مضطرب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف مطالعهی حاضر، بررسی اثربخشی برنامهی 4 جلسهای تعدیل سوگیری شناختی توجه (CBM-A) بر کاهش سوگیری توجه به تهدید و علایم اضطراب اجتماعی در دانشجویان مضطرب اجتماعی بود. روشکار: جامعهی آماری این کارآزمایی بالینی، تمام دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در دامنهی سنی 30-18 سال مراجعهکننده به کلینیک دانشکدهی روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 92-1391 بودند. داوطلبان با نمرهی بالا در پرسشنامهی هراس اجتماعی کانور (30 نفر) به طور تصادفی در گروه آزمون و درماننما قرار گرفتند. در پیشآزمون، آزمودنیها تست کامپیوتری سنجش سوگیری توجه و پرسشنامهی اضطراب اجتماعی کانور را کامل کردند. گروه آزمون، 4 جلسهی آموزش تعدیل سوگیری شناختی برای سوگیری توجه را در طی چهار هفته (جلسات هفتگی) دریافت کردند. گروه درماننما تعداد جلسات آموزشی برابر با گروه آزمون و مداخلهی درماننما را دریافت کردند. در پسآزمون (یک هفته بعد از آموزش) و بعد از 12 هفته در آزمون پیگیری (90 روز)، تمام آزمودنیها تکلیف سوگیری توجه و اضطراب اجتماعی را دریافت کردند. دادهها با نرمافزارSPSS نسخهی 16 و تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافتهها: گروه آزمون نسبت به درماننما، کاهش معنیداری در سوگیری توجه به تهدید در ارزیابی پسآزمون (01/0>P) و پیگیری (01/0>P) نشان دادند. همچنین گروه آزمون نسبت به درمان نما به طور معنیداری علایم اضطراب اجتماعی کمتری در پسآزمون (05/0>P) و پیگیری (01/0>P) گزارش کردند. نتیجهگیری: به نظر میرسد استفاده از یک برنامهی تعدیل سوگیری توجه چندجلسهای برای تسهیل رهاسازی توجه از تهدید میتواند در درمان اضطراب اجتماعی کاربردهای بالینی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب اجتماعی، توجه، سوگیری، شناختی،
عنوان انگلیسی
Effects of a modern cognitive bias modification program on attentional biases and social anxiety symptoms in socially-anxious students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The present study aimed to examine the effectiveness of a multi-sessions of Cognitive Bias Modification for Attention (CBM-A) program on reducing the attentional bias to threat and social anxiety symptoms in a population of socially anxious individuals. Materials and Methods: The statistical population of this clinical trial included all students with social anxiety disorder aged 18-30 who were referred to faculty of psychology clinic of Ferdowsi University of Mashhad in the 2011-12 academic years. Volunteers with a high score on the Conner's Social Phobia Inventory (n=30) were randomly assigned into an experimental and a placebo group. At pre-test, participants completed a computerized attentional bias test and Conner's Social Phobia Inventory. Participants in the experimental group received four sessions of cognitive bias modification training for attentional biases (CBM-A) over 4 weeks for 4 sessions. Placebo group received identical numbers of training sessions with experimental group. At post-test (1 week after training) and 12 weeks follow-up (90 days), all participants also completed the measures of visual attentional biases and social anxiety. The data were analyzed using SPSS version 16 and MANCOVA test. Results: According to results the experimental group showed significant reductions in their attentional bias to threat than the placebo group at post-test (P< 0.01) and follow-up (P< 0.01) assessments. These results indicate participants in the experiment group reported significantly less social anxiety symptoms than those in the placebo group at both post-test (P< 0.05) and 12 weeks follow-up (P< 0.01). Conclusion: It seems that using a multi-session Cognitive Bias Modification for Attention (CBM-A) program for facilitating disengagement attention from threat may have clinical implications in the treatment of social anxiety.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attention, Bias, Cognitive, Social anxiety
نویسندگان مقاله
مهسا احمری | mahsa ahmari
m.sc. in clinical psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
جواد صالحی فدردی | javad salehi fadardi
associate professor of psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
سید امیر امین یزدی | seyed amir amin yazdi
associate professor of psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
حامد صابر | hamed saber
m.sc. in science, amirkabir university of technology, tehran, iran
کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Amirkabir university of technology)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_6253.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات