این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۳۵-۴۱

عنوان فارسی تاثیر برنامه‌ی نوین آموزش تعدیل سوگیری شناختی بر سوگیری توجه و علایم اضطراب اجتماعی در دانشجویان مضطرب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف مطالعه­ی حاضر، بررسی اثربخشی برنامه­ی 4 جلسه­ای تعدیل سوگیری شناختی توجه (CBM-A) بر کاهش سوگیری توجه به تهدید و علایم اضطراب اجتماعی در دانشجویان مضطرب اجتماعی بود. روش­کار: جامعه­ی آماری این کارآزمایی بالینی، تمام دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در دامنه­ی سنی 30-18 سال مراجعه­کننده به کلینیک دانشکده­ی روان­شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 92-1391 بودند. داوطلبان با نمره­ی بالا در پرسش­نامه­ی هراس اجتماعی کانور (30 نفر) به طور تصادفی در گروه آزمون و درمان­نما قرار گرفتند. در پیش­آزمون، آزمودنی­ها تست کامپیوتری سنجش سوگیری توجه و پرسش­نامه­ی اضطراب اجتماعی کانور را کامل کردند. گروه آزمون، 4 جلسه­ی آموزش تعدیل سوگیری شناختی برای سوگیری توجه را در طی چهار هفته (جلسات هفتگی) دریافت کردند. گروه درمان­نما تعداد جلسات آموزشی برابر با گروه آزمون و مداخله­ی درمان­نما را دریافت کردند. در پس­آزمون (یک هفته بعد از آموزش) و بعد از 12 هفته در آزمون پی­گیری (90 روز)، تمام آزمودنی­ها تکلیف سوگیری توجه و اضطراب اجتماعی را دریافت کردند. داده­ها با نرم­افزارSPSS نسخه‌ی 16 و تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته­ها: گروه آزمون نسبت به درمان­نما، کاهش معنی­داری در سوگیری توجه به تهدید در ارزیابی پس­آزمون (01/0>P) و پی­گیری (01/0>P) نشان دادند. هم­چنین گروه آزمون نسبت به درمان نما به طور معنی­داری علایم اضطراب اجتماعی کمتری در پس­آزمون (05/0>P) و پی­گیری (01/0>P) گزارش کردند. نتیجه­گیری: به نظر می­رسد استفاده از یک برنامه­ی تعدیل سوگیری توجه چندجلسه­ای برای تسهیل رهاسازی توجه از تهدید می­تواند در درمان اضطراب اجتماعی کاربردهای بالینی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب اجتماعی، توجه، سوگیری، شناختی،

عنوان انگلیسی Effects of a modern cognitive bias modification program on attentional biases and social anxiety symptoms in socially-anxious students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The present study aimed to examine the effectiveness of a multi-sessions of Cognitive Bias Modification for Attention (CBM-A) program on reducing the attentional bias to threat and social anxiety symptoms in a population of socially anxious individuals. Materials and Methods: The statistical population of this clinical trial included all students with social anxiety disorder aged 18-30 who were referred to faculty of psychology clinic of Ferdowsi University of Mashhad in the 2011-12 academic years. Volunteers with a high score on the Conner's Social Phobia Inventory (n=30) were randomly assigned into an experimental and a placebo group. At pre-test, participants completed a computerized attentional bias test and Conner's Social Phobia Inventory. Participants in the experimental group received four sessions of cognitive bias modification training for attentional biases (CBM-A) over 4 weeks for 4 sessions. Placebo group received identical numbers of training sessions with experimental group. At post-test (1 week after training) and 12 weeks follow-up (90 days), all participants also completed the measures of visual attentional biases and social anxiety. The data were analyzed using SPSS version 16 and MANCOVA test. Results: According to results the experimental group showed significant reductions in their attentional bias to threat than the placebo group at post-test (P< 0.01) and follow-up (P< 0.01) assessments. These results indicate participants in the experiment group reported significantly less social anxiety symptoms than those in the placebo group at both post-test (P< 0.05) and 12 weeks follow-up (P< 0.01). Conclusion: It seems that using a multi-session Cognitive Bias Modification for Attention (CBM-A) program for facilitating disengagement attention from threat may have clinical implications in the treatment of social anxiety.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention, Bias, Cognitive, Social anxiety

نویسندگان مقاله مهسا احمری | mahsa ahmari
m.sc. in clinical psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

جواد صالحی فدردی | javad salehi fadardi
associate professor of psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

سید امیر امین یزدی | seyed amir amin yazdi
associate professor of psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

حامد صابر | hamed saber
m.sc. in science, amirkabir university of technology, tehran, iran
کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (Amirkabir university of technology)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_6253.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات