این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۴۸-۵۶
عنوان فارسی
اعتبار و روایی سازهی فهرست ۲۵ سئوالی نشانههای روانشناختی (SCL-۲۵)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: فهرست 90 نشانهای (SCL-90) ابزاری پرکاربرد در مطالعات مربوط به حیطهی سلامت روان است. تعداد زیاد عبارتهای این فهرست، استفاده از آن را با وجود اشتیاق پژوهشگران، با محدودیت مواجه میسازد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی، روایی واگرا و پایایی فهرست 25 نشانهای بود. روشکار: در یک طرح همبستگی و اعتباریابی آزمون، 1076 نفر( 553 زن و 523 مرد) با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از میان تمامی شاغلین در مدارس استان خراسان شمالی، انتخاب شدند و SCL-25، فرم کوتاه بهزیستی روانشناختی ریف (1989) و فرم کوتاه بهزیستی اجتماعی کییز (1998) را تکمیل کردند. بررسی روایی با تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و نیز روایی واگرا و بررسی پایایی با همسانی درونی، آلفای کرونباخ و ضریب دو نیمهسازی با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخهی 17 و LISREL8.54 صورت گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با الگوی مولفههای اصلی و چرخش واریماکس از ساختار 7 عاملی SCL-25 حمایت کرد که 16/82 درصد واریانس را تبیین میکرد. تحلیل عاملی تاییدی نیز حاکی از برازش مناسب ساختار 7 عاملی با الگوی زیربنایی بود. همبستگی منفی و معنیداری نیز (05/0>P)، میان خردهمقیاسهای SCL-25 و ابعاد بهزیستی روانشناختی و اجتماعی وجود داشت که نشاندهندهی روایی واگرای مناسب SCL-25 بود. بررسی پایایی ابزار، نشاندهندهی آن بود که رابطهی مثبت و معنیداری میان خردهمقیاسهای SCL-25 وجود داشته و ضرایب آلفای کرونباخ 71/0 تا 95/0 و ضرایب دو نیمهسازی 65/0 تا 96/0 برای خردهمقیاسها و کل آزمون به دست آمد. نتیجهگیری: به نظر میرسد ساختار 7 عاملی SCL-25، به دلیل کوتاهی و چندبعدی بودن و نیز روایی عاملی و واگرا و پایایی مناسب، ابزار مناسبی جهت استفاده در موقعیتهای پژوهشی و بالینی میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پایایی، تحلیل عاملی، روایی، فهرست 25 نشانهای،
عنوان انگلیسی
Construct validity and reliability of Symptom Checklist-25 (SCL-25)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Symptom Checklist-90 (SCL-90) is a mostly applied tool in studying mental health domain. Despite researchers interest for employing this tools high number of items restricted this process. The aim of current study was to investigate the factor structure, divergent validity and reliability of SCL-25. Materials and Methods: By employing a correlative design and test validation, 1076 person (523 female and 553 male) were selected among all employed people in North Khorasan educational organization by employing multistage cluster sampling. They completed SCL-25, short form of Psychological well-being (Ryff, 1989) and short form of social well-being (Keyes, 1998). Investigating the validity was performed by employing exploratory and confirmatory factor analysis and also divergent validity and reliability was investigating through internal consistency, Cronbach alpha and split-half method. For this aim SPSS version 17 and LISREL version 8.54 were used. Results: Finding related to exploratory factor analysis with principal components and varimax rotations confirms 7 factor structure for SCL-25 that can justify for 82.16 percent of the variance. Also confirmatory factor analyses show a good fitness with 7 factor fundamental model. In addition as there was a negative significant relationship (P< 0.05) between sub variables of SCL-25, psychological and social well-being, divergent validity of SCL-25 was confirmed. Furthermore there was a positive significant relationship between subscales of SCL-25. Also it produces a high Cronbach alpha (0.71 to 0.95) and split-half coefficient (0.65 to 0.96) for subscales and the whole scale score. Conclusion: It seems that seven factor structure of SCL-25 can perform as a useful scale in research and clinical settings because of its shortness, multidimensionality and having a good factor and divergent analysis.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Factor analysis, Reliability, Symptom Checklist-25, Validity
نویسندگان مقاله
فرهاد تنهای رشوانلو | farhad tanhaye reshvanloo
ph.d. student in educational psychology, department of psychology, semnan university, semnan, iran
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
ابوطالب سعادتی شامیر | abutaleb saadati shamir
assistant professor of counseling, bojnord university, bojnord, iran
استادیار گروه مشاوره، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بجنورد (University of bojnord)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_6255.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات