این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۲۶۹-۲۷۷

عنوان فارسی رابطه‌ی بین تجربه‌ی آزاردیدگی در کودکی با شیوه‌های مقابله با تنش و طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کودک­آزاری علاوه بر پیامدهای کوتاه­مدت مخربی که بر کودک به جای می­گذارد پیامدهای بلندمدتی هم به دنبال خواهد داشت. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه­ی تجربه آزاردیدگی در کودکی با شیوه­های مقابله با تنش و طرح­واره­های ناسازگار اولیه بود. روش­کار: در این پژوهش مقطعی-تحلیلی، جهت انتخاب نمونه­ها، از بین مراکز مشاوره­ی غرب تهران به ‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای 6 مرکز مشاوره انتخاب و سپس از مراکز مشاوره به‌ صورت در دسترس نمونه‌ای به حجم 318 نفر (192 نفر زن و 126 نفر مرد) انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس‌های خودگزارشی کودک­آزاری (CASRS)، طرح­واره­ی یانگ (YSQ) و شیوه­های مقابله­ی بلینگز و موس بوده و داده­ها با نرم­افزار SPSS نسخه­ی 19 و آزمون تی، ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته­ها: شیوه­های حل مسئله و جلب حمایت اجتماعی با هر چهار خرده­مقیاس آزاردیدگی، رابطه­ی منفی (01/0= P) و با شیوه­های ارزیابی شناختی و مهار هیجانی، رابطه­ی مثبت معنی­داری دارند (01/0=P). نمره­ی کل طرح­واره­های ناسازگار اولیه نیز با هر چهار خرده­مقیاس آزاردیدگی، رابطه­ی مثبت معنی­داری دارد (01/0=P). خرده­مقیاس آزار جسمی و آزار عاطفی و خرده­مقیاس شیوه­های حل مسئله و مهار هیجانی و طرح­واره­های ناسازگار در زنان و مردان تفاوت معنی­داری نشان می­دهد. هم­چنین خرده­مقیاس‌های آزار عاطفی و غفلت، توانستند طرح­واره­های ناسازگار اولیه و شیوه­های مقابله با تنش را پیش­بینی کنند. نتیجه­گیری: تجربه­ی آزاردیدگی در کودکی می­تواند در شکل­گیری طرح­واره­های ناسازگار اولیه و پاسخ­های هیجان­مدارانه نقش اساسی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزاردیدگی، طرح‌واره، کودکی،

عنوان انگلیسی The relationship between childhood abuse experience and primary stress confronting methods and maladaptive schemas
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Child abuse can lead to destructive long term consequences, in addition to the short term ones. The present study aims to examine the relationship between childhood abuse experience and primary stress confronting methods and maladaptive schemas. Materials and Methods: This is a cross-sectional analytic study. The study subjects were randomly selected using multiple sampling method. First, 6 counseling centers were selected from counseling centers in western Tehran using cluster sampling; then a sample of 318 persons (192 women and 126 men) were identified and studied from these centers. The data collecting instruments were Child Abuse Self Report Scales (CASRS) and Young Schema Questionnaire (YSQ) and the methods of Billings and Moos's Coping Styles Questionnaire (CSQ). Data analysis was performed through T tests and correlative coefficient and multiple regressions by SPSS software version 19. Results: Findings showed a negative relationship between problem solving methods and acquiring social support with each of the four subscale of abuse (p=0.01) and a positive relationship between cognitive evaluation and emotional control (p=0.01). Also, the total score of the primary maladaptive schemas has a significant positive relationship with each of the four abuse subscales (p=0.01). There is a significant difference between men and women in physical and emotional abuse subscales and problem solving, emotional control and maladaptive schemas methods subscales. Emotional abuse and negligence subscales could predict the primary maladaptive schemas and stress confronting methods. Conclusion: Experiencing childhood abuse has a basic role in forming the primary maladaptive schemas and thrill-oriented responses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Abuse, Childhood, Schema

نویسندگان مقاله مهدی رستمی | mehdi rostami
ph.d. student in counseling, islamic azad university, science and research branch of tehran, tehran, iran
دانشجوی دکترای مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

نادره سعادتی | nadere saadati
ma. in counseling, islamic azad university , branch of khomein, khomein, iran
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین، خمین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی خمین (Islamic azad university of khomein)

مهدی قزلسفلو | mehdi ghezelseflo
ph.d. student in family counseling, isfahan university, isfahan, iran
دانشجوی دکترای مشاوره ی خانواده، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_5346.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات