این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۲۹۲-۲۹۹

عنوان فارسی بررسی نمرات مقیاس‌های پرسش‌نامه‌ی چندوجهی شخصیتی مینه‌سوتا-نوجوانان بر اساس وضعیت‌های هویتی مارسیا در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به نقش مهم هویت­یابی در نوجوانی و مشکلاتی که متعاقب این مرحله صورت می­گیرد که می­تواند زمینه­ساز آسیب­شناسی روانی در مراحل بعدی رشد گردد، هدف از مطالعه­ی حاضر بررسی نیم­رخ شخصیتی پرسش­نامه­ی چندوجهی شخصیتی مینه­سوتا-نوجوانان (MMPI-A) در وضعیت­های مختلف هویتی در نوجوانان می­باشد. روش­کار: جامعه­ی آماری این پژوهش پس­رویدادی و مقطعی شامل تمام دانش­آموزان شهر تهران در مقطع دبیرستان و پیش­دانشگاهی بود. روش نمونه­گیری از نوع خوشه­ای چندمرحله­ای بوده و گروه نمونه شامل 506 نفر از دانش­آموزان (273 دختر و 276 پسر) به­ صورت تصادفی از چهار منطقه­ی شهر تهران انتخاب شدند و به سئوالات پرسش­نامه­های فرایند هویت ایگو و شخصیتی چندوجهی مینه­سوتا-نوجوان پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS نسخه­ی 18 و آمار توصیفی تحلیل شدند. یافته­ها: میانگین نمرات تمام زیرمقیاس­ها در تماموضعیت­های هویتی در محدوده­ی بهنجار قرار داشت. تنهاخرده­مقیاس پارانویا در دختران در وضعیت هویت ایدئولوژیکی وقفه­ی هویت در محدوده­ی خاکستری (نمرات تی بین 60 تا 65) قرار گرفته که با وجود آن که از نظر بالینی معنی­دار نمی­باشد ولی بالقوه می­تواند مشکلاتی را ایجاد نماید. نتیجه­گیری: نیم­رخ شخصیتی نوجوانان در وضعیت­های هویتی ضبط، وقفه و پراکندگی هویت در محدوده­ی بهنجار است و پرسش­نامه­ی چندوجهی شخصیتی مینه­سوتا-نوجوانان توانسته است با در نظر گرفتن مسایل مربوط به بحران هویت در نوجوانان و مشکلاتی که نوجوانان با آن درگیر هستند، محدوده­ی بهنجار بودن را از آسیب­شناسی روانی افتراق دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شخصیت، مقیاس، نوجوان، هویت،

عنوان انگلیسی A study on the Minnesota Multiphasic Personality Inventory-Adolescent scores based on Marcia Identity Statuses in adolescents
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Considering the important role of identity formation in adolescents and the ensuing problems that can pave the way for psychopathology in the next developmental stages, the present study attempts to study the personality profile of teenagers in different identity statuses using Minnesota Multiphasic Personality Inventory-Adolescent (MMPI-A) Materials and Methods: The current study employs a cross-sectional ex-post facto method. All high-school and pre-university level students in Tehran constituted the population of the present study. Multi-stage clustering method was used for sampling. The population of the study comprised of 506 students (273 female and 276 male students) who were selected randomly from four districts of Tehran. They were asked to answer the questions of Minnesota Multiphasic Personality Inventory-Adolescent. The obtained data were analyzed by SPSS version 18 and descriptive statistics. Results: The mean scores for all subscales in all identity statuses and in all areas proved to be normal. Only the paranoia subscale in female students who were in Identity moratorium status was in gray area (T scores between 60 and 65). Although it is not clinically significant, it may lead to some potential problems. Conclusion: Our findings showed that the personality profile of the population in identity statuses of Identity foreclosure, Identity moratorium, and Identity diffusion were normal. As predicted by Archer (2005), this test (MMPI-A) can distinguish between normal and pathological ranges considering identity crises issues in adolescents and the problems they commonly deal with.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescent, Identity, Personality, Scale

نویسندگان مقاله مرضیه نوروزپور | marzieh norozpour
faculty of behavioral sciences and mental health, tehran psychiatry institute, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده ی بهداشت روانی و علوم رفتاری، انستیتو روان پزشکی تهران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

بنفشه غرایی | banafsheh gharraee
faculty of behavioral sciences and mental health, tehran psychiatry institute, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده ی بهداشت روانی و علوم رفتاری، انستیتو روان پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

احمد عاشوری | ahmad ashouri
faculty of behavioral sciences and mental health, tehran psychiatry institute, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده ی بهداشت روانی و علوم رفتاری، انستیتو روان پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مجتبی حبیبی | mojtaba habibi
department of family institute, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
پژوهشکده ی خانواده، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_5451.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات