این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۲۲۲-۲۲۸
عنوان فارسی
اثربخشی روش ترکیب بازی و قصهی هدفمند بر توجه و تمرکز کودکان پیشدبستانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: با توجه به برخی مطالعات، بازی و قصهگویی بر توجه و تمرکز کودکان تاثیر دارد لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش ترکیبی بازی و قصههای هدفمند بر توجه و تمرکز کودکان پیشدبستانی در نمونهی غیر بالینی انجام شد. روشکار: جامعهی آماری این پژوهش کاربردی با پیشآزمون و پسآزمون، شامل تمام کودکان پیشدبستانی منطقهی 2 شهر مشهد بود که از بین آنها تعداد چهار مهدکودک به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و 60 نفر (دختر و پسر) 6 تا 5/6 ساله به روش نمونهگیری در دسترس و با در نظر داشتن هوشبهر 90 تا 119 انتخاب و به روش تصادفی به 4 گروه 10 نفری قصه، گروه بازی، گروه ترکیبی بازی و قصه و گروه شاهد تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده، تست هوش وکسلر خردسال، آزمون توجه روزانهی کودکان وآزمون عملکرد پیوسته بودند. سه گروه آزمون، 12جلسه آموزش دریافت کرد ولی گروه شاهد آموزشی دریافت ننمود. دادهها با آمار توصیفی و روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری، تحلیل شدند. یافتهها: میزان توجه کودکان افزایش معنیداری را در روش ترکیب نسبت به سه گروه دیگر نشان داد (004/0=P) در حالی که میزان تمرکز کودکان افزایش معنیداری را در روش ترکیب نسبت به سه گروه دیگر نشان نداد (31/0=P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، با بهکارگیری استفاده از بازیها و قصههای هدفمند به عنوان ابزارهایی هیجانانگیز و آموزشی، میتوان عوامل توجهی کودکان را افزایش داده و از بروز نقصهای توجهی جلوگیری کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازی، تمرکز، توجه، قصه، کودکان پیشدبستانی،
عنوان انگلیسی
Effectiveness of combined purposeful play therapy and narrative therapy on pre-school childrens’ attention and concentration
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: According to some studies, play therapy and story-telling affect on children's attention and concentration so the purpose of the present study aimed to assess the effect of combination of purposeful play therapy and narrative therapy on attention and concentration of preschool children in a nonclinical sample.Materials and Methods: The statistical community of the clinical trial with pre-test, post-test design is all pre-school children of region 2 in Mashhad. Four kindergartens were selected through multi cluster sampling method and 60 children with IQ score in range of 90-119 (6-6.5 years old girls and boys) were selected by available sampling method and randomly assigned to 4 groups (10 persons) play therapy, narrative therapy, combined purposeful play therapy and narrative therapy and control group. The research instruments were Wechsler IQ test, test of every day attention for children and continuous performance test. Experimental groups received 12 sessions of interventions and the control group did not receive any treatment. The data were analyzed using descriptive statistics and multi variable analysis of covariance. Results: Children's attention increased significantly more in combined play therapy and narrative therapy group than the other groups (P=0.004). However, children's concentration did not increase significantly more than other groups in the combined play therapy and narrative therapy group (P=0.31). Conclusion: According to the results, purposeful play therapy and narrative therapy as attractive and educational tools can promote attention factors and prevent to attention defects among children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attention, Concentration, Play, preschool children, Story
نویسندگان مقاله
سیده آفرین فرزادفرد | seyyedeh afarin farzadfard
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
محمدسعید عبدخدایی | mohammad saeed abdekhodaee
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
علی غنایی چمن آبادی | ali ghenaee chaman abadi
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_4777.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات