این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۲۲۲-۲۲۸

عنوان فارسی اثربخشی روش ترکیب بازی و قصه‌ی هدفمند بر توجه و تمرکز کودکان پیش‌دبستانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به برخی مطالعات، بازی­ و قصه­گویی بر توجه و تمرکز کودکان تاثیر دارد لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش ترکیبی بازی­ و قصه­های هدف­مند بر توجه و تمرکز کودکان پیش­دبستانی در نمونه­ی غیر بالینی انجام شد. روش­کار: جامعه­ی آماری این پژوهش کاربردی با پیش­آزمون و پس­آزمون، شامل تمام کودکان پیش­دبستانی منطقه­ی 2 شهر مشهد بود که از بین آن­ها تعداد چهار مهدکودک به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب و 60 نفر (دختر و پسر) 6 تا 5/6 ساله به روش نمونه­گیری در دسترس و با در نظر داشتن هوشبهر 90 تا 119 انتخاب و به روش تصادفی به 4 گروه 10 نفری قصه، گروه بازی، گروه ترکیبی بازی و قصه و گروه شاهد تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده، تست هوش وکسلر خردسال، آزمون توجه روزانه­ی کودکان وآزمون عملکرد پیوسته بودند. سه گروه آزمون، 12جلسه آموزش دریافت کرد ولی گروه شاهد آموزشی دریافت ننمود. داده­ها با آمار توصیفی و روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری، تحلیل شدند. یافته­ها: میزان توجه کودکان افزایش معنی­داری را در روش ترکیب نسبت به سه گروه دیگر نشان داد (004/0=P) در حالی که میزان تمرکز کودکان افزایش معنی­داری را در روش ترکیب نسبت به سه گروه دیگر نشان نداد (31/0=P). نتیجه­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، با به­کارگیری استفاده از بازی­ها و قصه­های هدف­مند به عنوان ابزارهایی هیجان­انگیز و آموزشی، می­توان عوامل توجهی کودکان را افزایش داده و از بروز نقص­های توجهی جلوگیری کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی، تمرکز، توجه، قصه، کودکان پیش‌دبستانی،

عنوان انگلیسی Effectiveness of combined purposeful play therapy and narrative therapy on pre-school childrens’ attention and concentration
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: According to some studies, play therapy and story-telling affect on children's attention and concentration so the purpose of the present study aimed to assess the effect of combination of purposeful play therapy and narrative therapy on attention and concentration of preschool children in a nonclinical sample.Materials and Methods: The statistical community of the clinical trial with pre-test, post-test design is all pre-school children of region 2 in Mashhad. Four kindergartens were selected through multi cluster sampling method and 60 children with IQ score in range of 90-119 (6-6.5 years old girls and boys) were selected by available sampling method and randomly assigned to 4 groups (10 persons) play therapy, narrative therapy, combined purposeful play therapy and narrative therapy and control group. The research instruments were Wechsler IQ test, test of every day attention for children and continuous performance test. Experimental groups received 12 sessions of interventions and the control group did not receive any treatment. The data were analyzed using descriptive statistics and multi variable analysis of covariance. Results: Children's attention increased significantly more in combined play therapy and narrative therapy group than the other groups (P=0.004). However, children's concentration did not increase significantly more than other groups in the combined play therapy and narrative therapy group (P=0.31). Conclusion: According to the results, purposeful play therapy and narrative therapy as attractive and educational tools can promote attention factors and prevent to attention defects among children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention, Concentration, Play, preschool children, Story

نویسندگان مقاله سیده آفرین فرزادفرد | seyyedeh afarin farzadfard
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

محمدسعید عبدخدایی | mohammad saeed abdekhodaee
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

علی غنایی چمن آبادی | ali ghenaee chaman abadi
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_4777.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات