این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۲۲۹-۲۳۳
عنوان فارسی
مقایسهی هوش اجتماعی و شخصیت جامعهپسند در دانشجویان علوم پزشکی با و بدون اعتیاد به اینترنت
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اعتیاد به اینترنت میتواند تاثیر منفی بر کارکرد اجتماعی و هیجانی افراد بگذارد. بنابراین، مطالعهی حاضر با هدف مقایسهی هوش اجتماعی و شخصیت جامعهپسند در دانشجویان علوم پزشکی با و بدون اعتیاد به اینترنت انجام گرفت. روشکار: جامعهی آماری این پژوهش علی-مقایسهای شامل تمام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال تحصیلی 93-1392 بود. نمونهگیری به روش خوشهای تصادفی انجام گرفت و بعد از غربالگری اولیه، 120 دانشجوی با و بدون اعتیاد به اینترنت (هر گروه 60 نفر) انتخاب گردیدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ، هوش اجتماعی تت و شخصیت جامعهپسند پنر انجام گرفت. یافتهها با استفاده از آمار توصیفی و روش تحلیل واریانس چندمتغیره و نرمافزار SPSS نسخهی 20 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بین دو گروه از لحاظ هوش اجتماعی (001/0=P) و شخصیت جامعهپسند (0005/0>P) تفاوت معنیداری وجود دارد و سطح هر دو متغیر در دانشجویان دارای اعتیاد به اینترنت پایینتر است. به علاوه، بین دو گروه در خردهمقیاسهای مسئولیت اجتماعی (0005/0>P)، نگاه از منظر دیگران (007/0=P)، استدلال اخلاقی دوجانبه (002/0=P) و استدلال اخلاقی جهتگیری شده-دیگران (036/0=P) و پریشانی فردی (007/0=P) تفاوت معنیداری مشهود است. نتیجهگیری: با توجه به پایینتر بودن سطح هوش اجتماعی و شخصیت جامعهپسند در دانشجویان علوم پزشکی دارای اعتیاد به اینترنت، آموزش مهارتهای ارتباطی و اجتماعی احتمالا میتواند پیامدهای مثبت سلامت روان را در پی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتیاد، اینترنت، شخصیت، دانشجویان، هوش اجتماعی،
عنوان انگلیسی
Comparison of social intelligence and prosocial personality in medical students with and without internet addiction
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Internet addiction can have a negative impact on the social and emotional function of peoples. Therefore, the present study was carried out to compare the social intelligence and prosocial personality in the medical students with and without internet addiction. Materials and Methods: The study has a causal-comparative design. The study population included all students of Kermanshah University of Medical Sciences in 2013-2014 academic years. A random cluster sampling procedure was done and following the initial screening, 120 students with and without Internet addiction (60 persons for each group) were selected. The data collection was carried out by Yang Internet Addiction, Thet Social Intelligence, and Penner Prosocial Personality Questionnaires. The data were analyzed using descriptive statistics, multivariate analysis of variance (MANOVA) and SPSS software version 20. Results: The results showed there is significant difference between the groups in social intelligence (P=0.001) and prosocial personality (P< 0.0005). The levels of both variables were lower in the college students with internet addiction. Furthermore, there is a significant difference between the groups in terms of the ascription of responsibility (P< 0.0005), perspective taking (P=0.007), mutual-concerns moral reasoning (P=0.002), other-oriented moral reasoning (P=0.036), and personal distress (P=0.007) subscales. Conclusion: Due to the lower level of social intelligence and prosocial personality in the medical students with internet addiction, social and communication skills training could possibly lead to improvements in mental health of this group.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجید صفاری نیا | majid saffarinia
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
پرستو عباسپور | parastoo abbaspour
ph.d. student in psychology, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran
دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
مهدی دهستانی | mehdi dehestani
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_4787.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات