این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۲۳۴-۲۳۹
عنوان فارسی
میزان شیوع اختلالات رفتاری در کودکان پیشدبستانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ارزیابی دقیق مشکلات رفتاری کودکان بسیار حایز اهمیت است. بنابراین پژوهش حاضر با هدفبررسی مقایسهای میزان شیوع اختلالات رفتاری دختران و پسران پیش از دبستان و ارایهی راهکارهای کاهش آن انجام شد. روشکار: جامعهی آماری این مطالعهی توصیفی شامل تمام کودکان پیش از سن دبستان 7-5/1 سالهی شهر تهران در سال 90-1389 بود که از این میان نمونهای با حجم 2000 نفر با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان در اختیار مادران آنها قرار گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی، مجذور خی و نرمافزار SPSS نسخهی 18 تحلیل گردیدند. یافتهها: تعداد کل آزمودنیها 1977 نفر بوده و 957 نفر (4/48%) پسر و 1020 نفر (6/51%) دختر بودند. شایعترین اختلال در پسران مربوط به اختلال توجه (1/6%) و در دختران مربوط به مشکلات عاطفی-هیجانی واکنشی (2/17%) است. شایعترین اختلال در دورهی قبل از 5 سال مربوط به مشکلات عاطفی-هیجانی واکنشی (3/11%) و در دورهی 7-5 سال مربوط به مشکلات عاطفی-هیجانی واکنشی (7/10%) و شکایات بدنی (3/10%) است. دختران در مقایسه با پسران در اغلب زیرمقیاسهای مشکلات رفتاری، مشکلات بیشتری را تجربه کردند (001/0=P). نتیجهگیری: دختران پیش از دبستان در مقایسه با پسران در اغلب زیرمقیاسهای مشکلات رفتاری، مشکلات بیشتری را تجربه کردند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که میزان شیوع اختلالات رفتاری در کودکان سنین پیش از دبستان در سطح نسبتا بالایی میباشد که لزوم توجه هرچه بیشتر مسئولان بهداشت روان را به این امر مشخص میسازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلالات رفتاری، شیوع، کودکان،
عنوان انگلیسی
Prevalence of behavioral disorders among preschool children
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: : Detailed assessment of behavioral disorders is of high importance, especially in preschool children. The present study aimed to compare the prevalence of behavioral disorders between preschool boys and girls and suggestion about strategies for reduction these problems. Materials and Methods: Statistical community of this descriptive study was all preschool children aged 1.5-7 years residing in Tehran during 2010-11. The study population included 2000 children were selected through multistage sampling. Each child's mother completed the Child Behavior Checklist (CBCL) and the data were analyzed using descriptive statistics, chi square and SPSS software version 18. Results: Total cases are 1977 persons included 957 boys (48.4%) and 1020 girls (51.6%). Findings indicated that attention problem was the most common disorder among preschool boys (6.1%) while emotionally reactive was the most common problem among preschool girls (17.2%). In addition, the most prevalent disorder before age 5 was emotionally reactive (11.3%). The most common disorders between ages 5 to 7 were emotionally reactive (10.7%) and somatic complaints (10.3%). In most of the behavioral problem subscales, girls experienced more problems compared to boys (P=0.001). Conclusion: Based on the results, in most of the behavioral problem subscales, girls experienced more problems compared to boys. The prevalence rate of behavioral disorders is relatively high in preschools. The issue therefore requires serious attention from mental health services authorities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Behavioral disorders, Children, Prevalence
نویسندگان مقاله
رضا پورحسین | reza pourhossein
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
مجتبی حبیبی | mojtaba habibi
دکترای روان شناسی سلامت، استادیار پژوهشکده ی خانواده ی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
احمد عاشوری | ahmad ashoori
دکترای روان شناسی بالینی، انیستیتو روان-پزشکی تهران، تهران، ایران
نیکزاد قنبری | nikzad ghanbari
کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
یاسمن ریاحی | yasaman riahi
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی خانواده درمانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
سعید قدرتی | saeed ghodrati
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی خانواده درمانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_4794.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات