این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
انرژی ایران
، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی اثر شرایط کارکردی سمت کاتد بر عملکرد پیلسوختی پلیمری
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله، به بررسی تأثیر شرایط کارکردی سمت کاتد یک پیل سوختی پلیمری بر روی عملکرد آن پرداخته میشود. برای این منظور، شبیه سازی دوبعدی و دوفازی یک واحد پیل سوختی شامل کانالهای گاز، لایههای نفوذ گاز و کاتالیست سمت کاتد و آند و نیز ناحیه غشاء انجام شده است. معادلات حاکم بر جریان پیل سوختی با استفاده از مدل چند فازی میکسچر و با لحاظ نمودن مدل تک ناحیه ای با استفاده از کد نویسی حل شده و غلظت اجزاء واکنشگر و در نتیجه منحنی قطبیت پیل بدست آمده اند. همچنین اثر تغییر ولتاژ، فشار، دما، سرعت و رطوبت نسبی سمت کاتد بر میزان غلظت اکسیژن و آب و نیز عملکرد پیل مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که با افزایش میزان دمای کارکرد پیل، عملکرد پیل سوختی بهبود مییابد. همچنین با افزایش سرعت، فشار و رطوبت نسبی جریان گاز ورودی به کانال، راندمان پیل سوختی افزایش مییابد. به منظور صحه گذاری نتایج بدست آمده، منحنی عملکرد حاصل از شبیه سازی تک فازی و دوفازی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه گردیده و تطابق خوبی بین آنها مشاهده شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
the effect of cathode operational conditions on PEM fuel cells performance
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper, the effect of operating conditions on the cathode of a fuel cell is made of plastic on its performance. For this purpose, two-dimensional and two-phase simulation of a fuel cell unit including gas ducts, gas diffusion layers and the cathode and the anode catalyst and the membrane area was conducted. The governing equations of the fuel cell using multi-phase model caraway and with regard to the single zone model was solved using coding and concentration VaknshGr components resulting in cell polarization curves were obtained. The effect of voltage, pressure, temperature, speed and relative humidity of the cathode on the concentration of oxygen and water as well as cell function studied and evaluated. The results show that by increasing the operating temperature of the cell, fuel cell performance improves. With increasing speed, pressure and relative humidity of the gas stream entering the channel, fuel cell efficiency increases. In order to validate the results obtained, the yield curve of single-phase and two-phase simulation compared with experimental results and good agreement was observed between them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی مهنما | mahdi mahnama
حامد جنت امانی | hamed jannatamani
نشانی اینترنتی
http://necjournals.ir/browse.php?a_code=A-10-1275-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/626/article-626-506938.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
فن آوری های نوین انرژی های تجدید ناپذیر
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات