این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۱۸۶-۱۹۱
عنوان فارسی
بررسی مقایسه ای سبک های والدگری و خودکارآمدی والدینی در مادران کودکان با و بدون نشانه های اضطرابی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلالات اضطرابی از شایعترین مشکلات در بین کودکان میباشد که میتواند به مشکلات کارکردی منجر شود. اکثر مطالعات نشانگر همپوشی بالای اختلالات اضطرابی کودک و خانواده وی بودهاند. هدف مطالعهی حاضر، مقایسهی بین سبکهای والدگری و خودکارآمدی والدگری مادران کودکان مضطرب و غیر مضطرب بوده است. روش کار: در این تحقیق علی-مقایسهای در سال 1392 110کودک (55 کودک مبتلا به اضطراب و 55 کودک غیر مبتلا به اضطراب) به همراه مادرانشان شرکت کردند. کودکان مضطرب از طریق نمونهگیری در دسترس و کودکان غیر مضطرب بر اساس همتاسازی متغیرهای جمعیتشناختی با گروه مضطرب از مدارس ابتدایی شهر مشهد انتخاب شدند. مادران کودکان، پرسشنامههای سبکهای والدگری، خودکارآمدی والدگری و اطلاعات جمعیتشناختی را تکمیل نمودند. مقایسهی نتایج دو گروه با استفاده از نرمافزار SPSS و آمار توصیفی و آزمون تی مستقل انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که تعارض و سردرگمی مادران کودکان مضطرب به طور معنیداری بالاتر از تعارض و سردرگمی مادران گروه شاهد (001/0P<) و پاسخدهی، دسترسی و حساسیت مادران کودکان مضطرب به شکل معنیداری پایینتر از مادران کودکان گروه شاهد (001/0P<) است. همچنین مادران کودکان مضطرب سطوح پایینتر خودکارآمدی والدینی را در مقایسه با مادران کودکان غیر مضطرب نشان دادند (001/0P<). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشانگر ارتباط اضطراب کودکان با برخی از عوامل والدگری مثل سبکهای والدگری و خودکارآامدی والدگری بوده است. بنابر این شایسته است در ارزیابی و درمان کودکان مضطرب و همچنین پیشگیری به برخی از عوامل والدینی توجه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب، خودکارآمدی، کودکان، والدگری،
عنوان انگلیسی
Comparative study of parenting styles and parenting self-efficacy in mothers of children with and without anxiety symptoms
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Anxiety disorders are one of the most prevalent mental problems in children and could lead to major dysfunctions. Most family studies have found a large overlap between anxiety disorders in children and their family members. This study aimed to examine the relationship between parenting style and parenting self-efficacy in mothers of anxious and non-anxious children. Materials and Methods:This is a causal-comparative study, done in 2013. The sample consisted of 110 children and their mothers (55 in experimental and 55 in control groups). Anxious children were selected through convenience sampling and non-anxious children were matched and selected based on demographic variables of the experimental group from elementary schools of Mashhad. Inventories of quality of mother-child relationship scale, parenting self-efficacy, Child Behavior Checklist (CBCL) of Achenbach System and demographic characteristics were used. Data analyzed by SPSS software, descriptive statistics and independent t-test was used for data analysis. Results:Findings indicated that mothers of anxious children had significantly higher levels of conflict than mothers in the control group (P< 0.001). They also showed significantly lower levels of accessibility, warmth, responsiveness, and self-efficacy in relation to their children (P< 0.001). Conclusion: Findings of this study indicated that anxiety in children is strongly associated with parenting styles and parenting self-efficacy. Therefore, it is suggested that parenting factors should be considered in the evaluation, treatment, and prevention of anxiety in children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Anxiety, Children, Parenting, Self-efficacy
نویسندگان مقاله
محمد امینایی | mohammad aminayi
m.sc. in clinical psychology, shahed university, tehran, iran
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه شاهد تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
رسول روشن چسلی | rasool roshan chesli
associate professor of clinical psychology, shahed university, tehran, iran
دانشیار گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه شاهد تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
محمدرضا شعیری | mohammad reza shairi
associate professor of clinical psychology, shahed university, tehran, iran
دانشیار گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه شاهد تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
فاطمه محرری | fatemeh moharreri
associate professor of child and adolescent psychiatry, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشیار روان پزشکی کودکان و نوجوانان، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_4540.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات