این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۱۵-۱۲۲
عنوان فارسی
نقش واسطه ای باورهای فراشناختی و نارسایی تنظیم شناختی هیجان در رابطه ی بین کمال گرایی شناختی و نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلال اضطراب فراگیر، شایعترین اختلال اضطرابی است و بالاترین نرخ همبودی را با سایر اختلالات روانپزشکی دارد. نگرانی شدید، معیار تشخیصی اصلی برای اختلال اضطراب فراگیر است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای باورهای فراشناختی و نارسایی تنظیم شناختی هیجان در رابطهی بین کمالگرایی شناختی و نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. روشکار: جامعهی آماری این پژوهش اکتشافی همبستگی، بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مراجعهکننده به کلینیکها و مراکز روانپزشکی شهر تهران و یزد در سال 1391 و 1392 بودند. 100 بیمار مبتلا (74 زن، 26 مرد) به روش مراجعات متوالی و به صورت هدفمند انتخاب شدند. شرکتکنندگان، مقیاس شناختهای کمال گرایانه، پرسشنامههای نگرانی ایالت پنسیلوانیا، باورهای فراشناختی و تنظیم شناختی هیجان را تکمیل کردند. برای تحلیل آماری دادهها از ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیلهای رگرسیونی دوگامی در نرمافزار SPSS نسخهی 16 استفاده شد. یافتهها: کمالگرایی شناختی، باورهای فراشناختی، به ویژه باورهای فراشناختی منفی و نارسایی تنظیم شناختی هیجان با نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر در سطح 001/0P< رابطهی مثبت معنیدار دارند. به علاوه، باورهای فراشناختی و نارسایی تنظیم شناختی هیجان در رابطهی بین کمالگرایی شناختی و نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر نقش واسطهای داشتند (001/0P
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The mediating role of meta-cognitive beliefs and cognitive emotion regulation deficit on the relationship between cognitive perfectionism and worry in generalized anxiety disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Generalized anxiety disorder is the most common anxiety disorder and has the highest rate of comorbidity with other psychiatric disorders. Excessive worry is the main diagnostic criteria for generalized anxiety disorder. The purpose of the present study is to examine the mediating role of meta-cognitive beliefs and cognitive emotion regulation deficit on the relationship between cognitive perfectionism and worry in generalized anxiety disorder. Materials and Methods: This is an exploratory-correlative study in which new correlations between variables will be examined. The statistical population includes patients suffering from generalized anxiety disorder referred to clinical centers in Tehran and Yazd in years 2012 and 2013. 100 consecutive referrals with generalized anxiety disorder (74 women, 26 men) were selected through purposeful sampling. All participants completed Perfectionism Cognitions Inventory (PCI), Penn State Worry Questionnaire (PSWQ), Meta-cognitive Beliefs Questionnaire (MCBQ), and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). Data analysis was done through Pearson's correlation coefficients, two-steps regression analyses and SPSS software version 16. Results: Cognitive perfectionism as well as meta-cognitive beliefs and cognitive emotion regulation deficit had a positive relationship with worry in generalized anxiety disordered patients (P< 0.001). Furthermore, data analysis revealed that the relationship between cognitive perfectionism and worry in patients with generalized anxiety disorder was mediated by meta-cognitive beliefs and cognitive emotion regulation deficit (P< 0.001). Conclusion: It can be concluded that the relationship between cognitive perfectionism and worry in patients with generalized anxiety disorder is not a simple linear one. This is partly mediated by meta-cognitive beliefs and cognitive emotion regulation deficit.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدعلی بشارت | mohammad ali besharat
professor of psychology, tehran university, tehran, iran
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
رقیه السادات میرجلیلی | roghayyeh sadat mirjalili
m.sc. student of clinical psychology, tehran university, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
هادی بهرامی احسان | hadi bahrami ehsan
assisstant professor of psychology, tehran university, tehran, iran
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_4316.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات