این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۳۵-۱۴۱
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش برنامه ی والدگری مثبت به مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کاهش مشکلات برونی سازی شده ی کودک
چکیده فارسی مقاله
مقدمه پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی برنامهی والدگری مثبت بر کاهش مشکلات برونیسازی شدهی کودکان دارای اختلال بیشفعالی همراه با نقص توجه در خانوادههای ترکمن انجام شد. روش کار: در این کارآزمایی بالینی در سال 1392، 22 نفر از مادران دارای کودک بیش فعال/نقص توجه در شهرستان کلاله از استان گلستان و به طور تصادفی به دو گروه آموزش والدگری مثبت در هشت جلسه (10 نفر) و گروه شاهد (12 نفر) تقسیم شدند. دادهها توسط پرسشنامهی چکلیست رفتاری کودکان که توسط والدین گزارش داده میشد، جمعآوری و با نرمافزار SPSS نسخهی 18 و آزمونهای تحلیل کوواریانس، تی مستقل و مجذور خی، تحلیل شدند. یافته ها: در گروه آزمون، کودکان کاهش معنیداری (004/0P
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال بیش فعالی-نقص توجه، برونی سازی، والدگری مثبت،
عنوان انگلیسی
The effect of positive parenting program training in mothers of children with attention deficit hyperactivity on reducing children’s externalizing behavior problems
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study aims to investigate the effect of group positive parenting program training on reducing externalizing behaviors in children with attention deficit hyperactivity (ADHD) in Turkmen families. Materials and Methods: In this clinical trial in 2013, 22 mothers of children with ADHD from Kalaleh, Golestan Province, were randomly divided into two groups: positive parenting program group during 8 sessions (n=10) and control group (n=12). Data were collected using the parent-report form of the Child Behavior Checklist (CBCL). Data were then analyzed using SPSS 18 by means of ANCOVA, independent t-test, and chi-square tests. Results: The results showed that in the experimental group, children's externalizing behavior significantly reduced after group positive parenting program training compared to the control group (P< 0.004). Positive parenting program produced a modest effect size. Conclusion: Since positive parenting program training for mothers is effective in reducing children's externalizing behavior, this training program is recommended along with pharmacotherapy to be implemented to reduce behavior problems in children with ADHD.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آناهیتا خدابخشی کولایی | khodabakhshi koolaee anahita
department of counseling psychology, faculty member of khatam university, tehran, iran
گروه روان شناسی مشاوره، عضو هیات علمی دانشگاه خاتم، تهران، ایران
سازمان های دیگر
: دانشگاه خاتم
عبدالستار شاهی | abdolsattar shahi
ma in rehabilitation counseling, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
علی نویدیان | ali navidian
associate professor of pregnancy health research center, zahedan university of medical sciences, zahedan, iran
دانشیار مرکز تحقیقات سلامت بارداری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)
لیلی مصلی نژاد | leili mosalanejad
department of mental health, jahrom university of medical sciences, jahrom, iran
گروه بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جهرم (Jahrom university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_4312.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات