این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۴۲-۱۴۷

عنوان فارسی مقایسه ی خود واقعی، خود ایده آل و خود بایسته در نوجوانان با و بدون سابقه ی کیفری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نوجوانان بنا به دلایل متعدد به عنوان یکی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه در معرض ابتلا به انوع عوارض و آسیب­های اجتماعی هستند. این مطالعه با هدف مقایسه­ی بین خود واقعی، خود ایده­آل و خود بایسته در نوجوانان با و بدون سابقه­ی کیفری شهر اصفهان انجام شد. روش­ کار: در این مطالعه­ی مقطعی در سال 1391، 79 نفر از افراد 18-15 ساله­ی مرکز اصلاح و تربیت و 120 نفر از دانش­آموزان بدون سابقه­ی کیفری مشغول به تحصیل در دبیرستان­های اصفهان بودند که از نظر سن با گروه اول همسان­سازی شده بودند، مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسش­نامه­های اطلاعات جمعیت­شناختی و 27 سئوالی خودگسستگی بود. داده­ها با نرم­افزار SPSS و آزمون­هایآنکووا، آنووا، مجذور خی و تی مستقل تحلیل شدند. یافته­ ها: در گروه بزهکار میانگین و انحراف معیار نمره­ی خود واقعی 82/13±08/63، خود ایده­آل 34/15±97/80، خود بایسته 14/14±77، تفاوت خود واقعی و ایده­آل 17/18± 89/17-، تفاوت خودواقعی و بایسته 09/17± 92/13- و در نوجوانان بدون سابقه، نمره­ی خود واقعی 33/9±63/73، خود ایده­آل 69/14±35/79، خود بایسته 56/15±07/75، تفاوت خود واقعی و ایده­آل 17/15± 07/6- و تفاوت خود واقعی و بایسته 33/16± 31/1-بود. میانگین نمره­ی خود واقعی در گروه بدون سابقه به طور معنی­داری بالاتر بود(001/0>P) اما اختلاف میانگین نمره­ی خود بایسته (36/0=P) و خود ایده­آل (45/0=P) در دو گروه معنی­دار نبود. نتیجه­ گیری: نمره­ی خود واقعی در نوجوانان با سابقه­ی کیفری کمتر از نوجوانان بدون سابقه ارزیابی گردید لذا برنامه­ریزان آموزشی و اولیای مدارس بایستی رویکرد آموزشی متناسبی با توجه به خود واقعی برای حفاظت از نوجوانان در برابر رفتار بزهکارانه اتخاذ نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بزهکار، خود، نوجوان،

عنوان انگلیسی Comparison of the real self, ideal self and ought self in adolescents with and without criminal history in Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Adolescents, as a vulnerable population, are at risk of developing social complications for several reasons. The aim of this study was to compare actual self, ideal self and ought self between the adolescents with and without criminal history in Isfahan. Materials and Methods: In this cross-sectional study conducted in 2012, 79 adolescents between 15 to 18 years old in Rehabilitation and Training Center, and 120 adolescents without criminal history studying in high schools of Isfahan were matched for age. Data gathering tool was a questionnaire consisting of demographic data and 27 items concerning self-discrepancy. The data were analyzed by ANCOVA, ANOVA, chi square, and independent t-test in SPSS software. Results: The mean (±standard deviation) score of actual self, ideal self, ought self, difference between actual self and ideal self and difference between actual self and ought self in delinquency group was 63.08 ±13.82, 80.97±15.34, 77±14.14, -17.89 ± 18.17 and -13.92 ± 17.09, respectively and in adolescents with no criminal history 73.63±9.33, 79.35±14.69, 75.07±15.56, -6.07±15.17 and -1.31±16.3, respectively. Actual self mean score was significantly higher in the group with no criminal history (P< 0.001), but there was no significant difference in the mean scores of ought self) P=0.36) and actual self (P=0.45) between the two groups. Conclusion: The actual self scores were lower in adolescents with criminal history than the adolescents without criminal history; therefore, educational planners and school authorities should adopt an appropriate training approach with regards to actual self to protect adolescents against delinquent behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescent, Delinquent, Self

نویسندگان مقاله نیره کثیری | nayyereh kasiri
m.sc. in health education, isfahan university of medical sciences, isfahan, i.r. iran
کارشناس ارشد آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

معصومه علیدوستی | masoumeh alidousti
instructor of public health, behbahan faculty of medical sciences, behbahan, i.r. iran
مربی گروه بهداشت، دانشکده ی علوم پزشکی بهبهان، بهبهان، ایران

سعید حیدری سورشجانی | heidari soureshjani saeed
deputy of research and technology, sahrekord university of medical sciences, shahrekord, i.r. iran
معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

سمیه محمدی | somayyeh mohamadi
deputy of health, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, i.r. iran
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

محمدهادی عباسی | mohammad hadi abbasi
department of health education, isfahan university of medical sciences, isfahan, i.r. iran
گروه آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

فاطمه هاشمی | fatemeh hashemi
department of counseling and guidance, islamic azad university, khomeinishahr branch, isfahan, i.r. iran
گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد خمینی شهر، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر (Islamic azad university of khomeinishahr)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_4315.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات