این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۷۴-۸۰

عنوان فارسی رابطه ی شیوه های فرزندپروری، دینداری و هوش هیجانی با آمادگی به اعتیاد در دانش آموزان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله م مقدمه هدف این پژوهش بررسی رابطه­ی بین شیوه­های فرزندپروری سهل­گیر، مستبد و قاطع، هوش هیجانی و دینداری با آمادگی به اعتیاد در دانش­آموزان دبیرستان­های شهر اهواز بود. روش­ کار: نمونه­ی این پژوهش همبستگی شامل 262 نفر از دانش­آموزان دبیرستان­های شهر اهواز می­باشد که به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسش­نامه­ی شیوه­های فرزندپروری بامریند، مقیاس دینداری آرین، هوش هیجانی شاته و مقیاس آمادگی به اعتیاد زرگر می­باشد. داده­ها با آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون، تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین شیوه­های فرزندپروری سهل­گیر، مستبد و قاطع، هوش هیجانی و دینداری با آمادگی فعال به اعتیاد و بین روش مستبد، دینداری و هوش هیجانی با آمادگی منفعل برای اعتیاد، ، رابطه­ی معنی­دار وجود دارد (001/0=P). هم­چنین بین روش سهل­گیر و قاطع با آمادگی منفعل برای اعتیاد، ارتباطی مشاهده نشد. تجزیه و تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین متغیرهای پژوهش به ترتیب دینداری، روش سهل­گیر، هوش هیجانی، روش مستبد و روش قاطع، پیش­بینی­کننده­های معنی­داری برای آمادگی فعال برای اعتیاد می­باشند و حدود 39 درصد از واریانس آن را تبیین می­کند. به علاوه، روش مستبد و دینداری، پیش­بینی­کننده­ها­ی معنی­داری برای آمادگی منفعل برای اعتیاد می­باشند و حدود 11 درصد از واریانس آن را تبیین می­کند. نتیجه­ گیری: به نظر می­رسد کهشیوه­ی فرزندپروری قاطع، دینداری و هوش هیجانی در کاهش آمادگی­ به اعتیاد در دانش­آموزان، موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتیاد، دینداری، شیوه های فرزندپروری، هوش هیجانی،

عنوان انگلیسی Relationship between parenting styles, religiosity, and emotional intelligence with addiction potential in high schools students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of this research was to investigate the relationship between permissive, authoritative and authoritarian parenting styles, emotional intelligence and religiosity with addiction potential among students in high-schools of Ahwaz. Materials and Methods: The population of this correlational study consists of 262 high school students (Ahwaz) selected through multistage cluster sampling method. The tools used for collecting data included Buri's Parental Authority Questionnaire, Aryan's Religiosity styles, Shatte's Emotional Intelligence Scale (EIS) and Zargar's Addiction Potential Scale. Data analyzed by descriptive statistics and regression analysis. Results: There are significant relationships between permissive, authoritative and authoritarian parenting styles, emotional intelligence, and religiosity with active addiction potential, and between authoritarian parenting style, religiosity, and emotional intelligence with passive addiction potential (P=0.001). There was no significant relationship between permissive and authoritative styles with passive addiction potential. Step-by-step regression analysis indicated that among the research variables religiosity, permissive parenting style, emotional intelligence, authoritarian and authoritative parenting styles are significant predictors for active addiction potential respectively and explain about 39% of its variance. Additionally authoritarian parenting style and religiosity are significant predictors for passive addiction potential and account for 11% of its variance. Conclusion: It seems that authoritative parenting style, religiosity and emotional intelligence are effective in reducing addiction potential among the high schools students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یوسف دهقانی | yousef dehghani
assistant professor of psychology, persian gulf university of bushehr, bushehr, iran
استادیار روان شناسی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)

خالد اصلانی | khaled aslani
assistant professor of consultancy, shahid chamran university of ahwaz, ahwaz, iran
استادیار گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

ناهید دریکوندی | derikvandi nahid
m.a. student in consultancy, shahid chamran university of ahwaz, ahwaz, iran
دانشجوی کارشناسی مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_4031.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات