این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۸۷-۹۷
عنوان فارسی
طراحی درمان ترکیبی خانوادهمحور مبتنی بر مدل تحول یکپارچهی انسان و مقایسهی اثر بخشی آن با بازیدرمانی فلورتایم بر کارکرد تحولی خانواده و تحول هیجانی-کارکردی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلال طیف اوتیسم از ناتوانیهای عمدهی دوران کودکی است که زمینهساز فشارهای روانی بسیاری برای کودک و خانواده میباشد. با توجه به تاثیر نامطلوب بسیاری که این اختلال بر سیستم خانواده دارد، دراین پژوهش سعی شده است تا بر مبنای مدل تحول یکپارچهی انسان که رویکرد نوینی در درمان این اختلال است، درمانی خانواده-محور طراحی شود، در این درمان به منظور تقویت توانمندیهای کودک، کارکرد خانواده به عنوان یک واحد کلی، هدف قرار میگیرد و اثربخشی آن در ترکیب با بازیدرمانی فلورتایم، بررسی میشود. روش کار: این مطالعه در چهارچوب یک طرح تک آزمودنی در طول 5 ماه روی 12 کودک 8-3 سالهی مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و خانوادههای آنها اجرا و اطلاعات در سه مرحلهی پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری جمعآوری شد. برای بررسی اثربخشی درمان از ابزار محقق ساختهی کارکرد تحولی خانواده، پرسشنامهی سنجش هیجانی–کارکردی و پرسشنامهی تحول هیجانی– کارکردی استفاده شد. یافته ها: درصد بهبودی کارکرد تحولی خانواده در گروه درمان ترکیبی خانوادهمحور به ویژه در حوزههای صمیمیت، جذب شدن، انضباط و تحول هیجانی-کارکردی کودکان نیز در سطوح خودتنظیمی، دلبستگی و مبادلهی دوسویه از 50 درصد بیشتر و میزان بهبودی از نظر بالینی معنیدار بود. اندازه اثر درمان ترکیبی نیز بالاتراز 80/0 برآورد شد. نتیجه گیری: بنا بر نتایج درمان ترکیبی خانوادهمحور میتواند اثربخشی بازی درمانی فلورتایم را افزایش دهد و به عنوان یک رویکرد درمانی اثربخش در درمان این اختلال استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اوتیسم، بازی درمانی، خانواده، کارکرد، هیجان،
عنوان انگلیسی
Developing a mixed family-focused therapy based on integrated human development model and comparing its effectiveness with Floortime play-therapy on the developmental family functioning and the functional-emotional development of children with autism spectrum disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Autism spectrum disorder (ASD) is a major disability of childhood which is the basis of many mental pressures on children and their families. Regarding the unfavorable effects of this disorder on the family system, the present research aims to design a family- focused therapy based on the integrated human development approach which is a new approach in the treatment of ASD. In this model, to enhance the abilities of the child, family functioning is set the objective as a general unit, and its effectiveness in combination with Floortime therapy which is the center of therapy of this model is investigated. Materials and Methods: This study uses single-subject design framework where 12 children with autism aged between 3 to 8 years old and their families are examined during 5 months; the research data were collected from three phases. In order to examine the effectiveness of therapy, the researcher-built instruments of (DFFAQ), (FEDQ) and (FEAS) were used. Results: According to the results, the percentage of improvement in developmental family functioning in the mixed family- focused therapy group were above 50 percent, especially in the areas of intimacy, engagement, discipline and also the functional-emotional development of children in the self-regulation, attachment, and mutual interaction levels; thus, the improvement were clinically significant. The effectiveness of treatment in mixed therapy was estimated higher than 0.80. Conclusion: The mixed family- focused therapy which was designed in this study can increase the effectiveness of Floortime therapy and be used as an effective therapy for the treatment of ASD.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Autism, Emotion, Family, Function, Play therapy
نویسندگان مقاله
شهربانو عالی | shahrbanoo aali
ph.d. student in psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
سیدامیر امین یزدی | seyed amir amin yazdi
associate professor of psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
محمدسعید عبدخدایی | mohammad saeed abdekhodaei
associate professor of psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
علی غنایی چمن آباد | ali ghanaei chamanabad
assistant professor of cognitive neuroscience, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
فاطمه محرری | fatemeh moharreri
associate professor of child and adolescent psychiatry, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشیار روان پزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_4030.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات