این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۹۸-۱۰۲

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی با رویکرد چندوجهی لازاروس در افزایش شادکامی زنان اسلامشهر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: داشتن هیجانات برای ایجاد و ادامه­ی روابط بین فردی چه در تعاملات با دیگران و چه در روابط خانوادگی لازم است. داشتن مهارت­های لازم در مدیریت هیجانات و آگاهی از توانایی­ها و شناخت خود می­تواند به مطلوب­سازی هیجانات و طرحواره­های شناختی افراد کمک کند.مطالعه­ی حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی با رویکرد چندوجهی لازاروس در شادمانی زنان انجام شد. روش­ کار: جامعه­ ی آماری این کارآزمایی بالینی شامل تمام زنان مراجعه­ کننده به کلینیک مددکاری آفتاب شرق در سال 1392 در اسلامشهر بود. با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس 24 زن که سطح شادمانی آنان بنا بر پرسش­نامه­ی شادمانی آکسفورد پایین بود به عنوان نمونه، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. مداخلات مبتنی بر رویکرد چندوجهی لازاروس در 10 جلسه­ی یک­ساعته به گروه آزمون به صورت گروهی آموزش داده و مجددا پرسش­نامه روی تمام افراد اجرا شد. داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS نسخه­ی 19 و روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ­ها: میانگین نمرات شادکامی در مرحله­ی پیش­آزمون بین گروه آزمون و شاهد تفاوت معنی­داری ندارد (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش گروهی، زنان، شادمانی،

عنوان انگلیسی The effect of group training based on Lazarus multimodal therapy on the happiness of women in Islamshahr, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The emotions are necessary for shaping and keeping interpersonal relations and interaction to others and family relationships. Having management skills of emotions and such awareness of abilities and self can help to optimize emotions and cognitive schema. Present study aimed to determine the effectiveness of the group training with multiple Lazarus approach on happiness among women. Materials and Methods: The statistical community of this clinical trial was all women referred to social working clinic of Aftab Shargh in Islamshahr (2013). 24 subjects who received low scores based on Oxford Happiness Questionnaire were selected through available sampling and randomly assigned in groups of experiment and control. Interventions based on Lazarus approach was done on the experimental group in 10 one hour sessions. All participants fulfilled the questionnaire. Data were collected by Oxford Happiness Questionnaire and analyzed by SPSS-19 software through analysis of covariance. Results: There is no significant difference between the mean scores of happiness among experimental and control groups in pre-test phase (P>0.05) but this difference is significant in post-interventional phase (P=0.001). Conclusion: Research results provide some evidence that the group training with multiple Lazarus approach is an appropriate skill for enhancing happiness in women. Therefore, in order to increase women's happiness, it may be useful that the cognitive, effective and behavioral dimensions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Group training, Happiness, Women

نویسندگان مقاله اکرم طهرانی | akram tehrani
m.sc. in consultancy, islamic azad university, branch of research and sciences of khomein, khomein, iran
کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات خمین
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

حسن حیدری | hassan heidari
assistant professor of consultancy, islamic azad university, branch of khomein, khomein, iran
استادیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمین
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی خمین (Islamic azad university of khomein)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_4035.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات