این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۳۸-۴۵

عنوان فارسی اثربخشی گروه‌درمانی شناختی-رفتاری مبتنی بر الگوی هافمن بر کاهش نشانه‌های اضطرابی و بهبود سیستم‌های مغزی رفتاری مبتلایان به اختلال اضطراب
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اضطراب اجتماعی می‌تواند به عنوان یک هیجان منفی با الگوها و مولفه­های منحصر به فردی از فعالیت سیستم‌های مغزی رفتاری در ارتباط باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر الگوی هافمن بر کاهش نشانه‌های اضطرابی و سیستم‌های مغزی رفتاری افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی است. روش­کار: در این کارآزمایی بالینی (پیش­آزمون و پس­آزمون)، 20 فرد 30-20سال با اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه­کننده طی سال 1392 به کلینیک دانشکده­ی علوم تربیتی و روان­شناسی با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و تصادفی در دو گروه مساوی آزمون و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمون 12 جلسه درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر الگوی هافمن را دریافت کردند و گروه شاهد در لیست انتظار قرار داشتند. مقیاس سنجش هراس اجتماعی و مقیاس سنجش گری-ویلسون و مصاحبه­ی ساختاریافته اختلالات اضطرابی ADIS_IV به عنوان ابزارهای ارزشیابی به کار گرفته شدند. داده‌ها با شاخص‌های توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری، توسط نرم­افزار SPSS نسخه­ی 16 تحلیل شدند. یافته­ها: گروه آزمون در نمره­ی کل اضطراب اجتماعی شامل سه مولفه­ی ترس، اجتناب و ناراحتی فیزیولوژیکی در نمرات پس­آزمون تفاوت معنی­داری داشتند (001/0< P) و سیستم‌های مغزی رفتاری شامل سه مولفه­ی فعال­ساز رفتاری، بازداری رفتاری و جنگ و گریز در سیستم بازداری رفتاری کاهش معنی­داری نسبت به گروه شاهد در پس­آزمون نشان دادند (001/0< P). نتیجه­گیری: درمان شناختی-رفتاری مبتنیبر الگوی هافمن در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بر کاهش نشانه‌های اضطرابی و عملکرد سیستم‌ بازداری رفتاری آنان موثر است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال اضطراب اجتماعی، درمان شناختی-رفتاری، رفتار، مغز،

عنوان انگلیسی Effect of group cognitive behavioral therapy based on Hofmann model on anxiety symptoms and brain behavioral systems in adults suffering from social anxiety disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Social Anxiety Disorder (SAD) as a negative emotion can be associated with specific patterns of brain behavioral system functions. The purpose of this research is to evaluate the effectiveness of Hofmann-based CBT (Cognitive Behavioral Therapy) in reducing anxiety symptoms and improving brain behavioral system functions in patients suffering from social anxiety disorder. Materials and Methods: This research is a semi-experimental study with a pretest/posttest plan. 20 SAD patients were randomly selected and divided equally into two groups (experimental and control). The experimental group underwent 12 sessions of Hofmann-based CBT, whereas the control group was placed in the waiting list. Anxiety disorder Interview Schedule for DSM-IV (ADIS-IV), Social phobia questionnaire, and Gary-Wilson’s personality questionnaire were used for evaluating results at pretests and posttests. Data were analyzed with descriptive indices and multivariate analysis of covariance (MANCOVA) by SPSS software. Results: The experimental group showed significant improvement in total scores of social phobia, including fear (P< 0.001), avoidance (P< 0.001), and physiological discomfort (P< 0.001) Also, brain behavioral systems (including behavioral activation, behavioral inhibition, and fight/flight) showed significant improvement (P< 0.001) in behavioral inhibition in the experimental group. Conclusion: Cognitive behavioral therapy based on Hofmann model is effective in patients suffering from social anxiety disorder, especially in improving anxiety symptoms and behavioral inhibition functions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پروانه اصغری | parvaneh asghari
m.sc. in clinical psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

علی مشهدی | ali mashhadi
assistant professor of clinical psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
استادیار روان شناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

زهره سپهری شاملو | zohreh sepehri shamloo
assistant professor of clinical psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
استادیار روان شناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_3797.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات