این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۶، شماره ۶۳، صفحات ۲۶۱-۲۷۱

عنوان فارسی اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک مبتنی بر آموزش تنظیم هیجان بر علایم افسردگی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: افسردگی یکی از شایع­ترین اختلالات روانی با رشد روزافزون است. با توجه به نقش تنظیم هیجان در مشکلات روان­شناختی و از جمله افسردگی، مطالعه­ی حاضر، اثر رفتاردرمانی دیالکتیکی مبتنی بر آموزش تنظیم هیجان را بر علایم افسردگی مراجعه­کنندگان به یکی از کلینیک­های روان­شناسی بررسی نموده است. روش­کار: این کارآزمایی بالینی با جامعه­ی آماری شامل تمام مراجعان به یکی از کلینیک­های روان­شناسی شهر مشهد از بهمن 1391 تا فروردین 1392 با روش نمونه­گیری در دسترس انجام گرفته است. معیار ورود دریافت نمره­ی 20 و بالاتر در پرسش­نامه­ی افسردگی بک و معیار خروج شامل دریافت مداخله­ی دیگر، اعم از دارودرمانی و روان­درمانی در زمینه­ی افسردگی در زمان اجرای پژوهش بود. تعداد 30 نفر، به طور تصادفی و تعداد برابر در گروه آزمون (آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیک در 8 جلسه به صورت دو بار در هفته) و گروه شاهد، قرار گرفتند که با پیش­آزمون و پس­آزمون و پی­گیری یک ماهه بررسی شدند. ابزار بررسی، پرسش­نامه­ی افسردگی بک و مقیاس دشواری­های هیجانی بود. برای تحلیل داده­ها از آماره­های توصیفی و آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر و آزمون تی تحت نرم­افزار SPSS نسخه­ی 16 استفاده شد. یافته­ها: گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد کاهش معنی­داری در نشانه­های افسردگی (01/0=P، 9/62=(28و1)F) و دشواری­های تنظیم هیجان (01/0=P، 9/15=(28و1)F) نشان دادند که در پی­گیری یک­ماهه نیز حفظ شده بود. نتیجه­گیری: به نظر می­رسد آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی منجر به کاهش موثر و ماندگار نشانه­های افسردگی و دشواری­های تنظیم هیجان می­گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، رفتاردرمانی دیالکتیکی، هیجان،

عنوان انگلیسی The effectiveness of dialectical behavior therapy based on emotion regulation training on depression symptoms
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Depression is one of the most common psychological disorders with developmental growth. Considering to the role of emotional regulation in psychological disorders such as depression, this study aimed to assess the effectiveness of dialectical behavior therapy based on emotion regulation training on the depression symptoms among referred patients to a psychology clinic in Mashhad city. Materials and Methods: The population of this clinical trial including all persons who had referred to the one of the Mashhad psychology clinics from January to March 2013 and were selected by available sampling method. The inclusion criteria was receiving 20 or more scores in Beck Depression Inventory-II and the exclusion criteria included another intervention, including any medicine and psychotherapy during this project. 30 participants were divided randomly to experimental (dialectical behavior therapy based on emotion regulation trainingin 8 sessions, twice a week) and control group, equally. The tools of this study were BDI-II and Difficulties of Emotion Regulation Scale (DERS). Data were collected in three points (pre-test, post-test and one month follow-up) and then analyzed by repeated measurement-analysis of variance in SPSS software version 16. Results: It was indicated that, the experimental in comparison with the control group had significant decrease in depression symptoms (P=0.01, F(1,28)=62.9) and difficulties of emotion regulation (P=0.01, F(1,28)=15.9). The results were stable through one month.Conclusion: Dialectical behavior therapy based on emotion regulation training leaded to significant decrease in depression symptoms and difficulties of emotion regulation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Depression, Dialectical behavior therapy, Emotion

نویسندگان مقاله نادیا شاملو | nadiya shamloo
m.sc. in clinical psychology, islamic azad university, branch of saveh
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه (Islamic azad university of saveh)

مرتضی مدرس غروی | morteza modarres gharavi
assistant professor of clinical psychology, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences
استادیار روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

نگار اصغری پور | negar asgharipour
assistant professor of clinical psychology, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences
استادیار روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_3554.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات