این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۶، شماره ۶۲، صفحات ۱۰۰-۹
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش رفتاری مادران بر مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان پیش دبستانی محروم از پدر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش رفتاری مادران بر مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان پیشدبستانی محروم از پدر بود. روشکار: در این کارآزمایی بالینی با روش نمونهگیری هدفمند، از مادران مراجعهکننده به انجمن مددکاری امام زمان (عج) اصفهان در سال 1389 که دارای کودکان 4 تا 6 سالهی بدون پدر بودند، خواسته شد تا به پرسشنامهی توانایی و مشکلات (فرم والدین)، چکلیست علایم روانی 90 آیتمی و پرسشنامهی جمعیتشناختی پاسخ دهند. 18 نفر از مادرانی که کودکانشان بر اساس نمرهی کل پرسشنامه، بیشترین مشکلات هیجانی و رفتاری را دارا بودند، به عنوان نمونهی مقدماتی به طور تصادفی در دو گروه 9 نفرهی آزمون و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمون، آموزش رفتاری را در 8 جلسهی 90 دقیقهای در محل انجمن مددکاری دریافت کردند. در پایان جلسات از هر دو گروه، پسآزمون و بعد از 3 ماه، پیگیری به عمل آمد. دادهها با آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرمافزار SPSS نسخهی 15تحلیل گردیدند. یافتهها: آموزش رفتاری مادران، میزان مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان پیشدبستانی محروم از پدر را در هر دو مرحلهی پسآزمون و پیگیری، به طور معنیداری کاهش داد (01/0P
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، رفتار، کودکان پیش دبستانی، مادران، هیجان،
عنوان انگلیسی
The efficacy of mothers’ training on behavioral and emotional problems of bereaved preschool children
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: The purpose of this study was an investigation of the effectiveness of mother's behavioral training on emotional and behavioral problems of bereaved preschool children. Materials and Methods: In this clinical trial, sampling method was purposeful, so mothers with children 4 to 6 years who were referred to Imam Zaman Social Work Association in Isfahan in the year of 2010-2011, and they were asked to answer the strengths and difficulties questionnaire, SCL-90-R and demographic questionnaire, 18 mothers with the higher scores of emotional and behavioral problems in their children were selected by random sampling. They were then randomly allocated in to two groups each contains 9 mothers as control and experimental groups. The experimental group received the training in the 8 sessions (90 minutes) in the Social Work Association, while the control group was in waiting list control. The two groups complete the post and follow up (3 month fallow-up) measure. Data were analyzed by descriptive statistics, multivariate analysis of covariance and SPSS15 software. Results: Results showed the significant effect of mother's group training on reduction of emotional and behavioral problems of bereaved preschool children (P< 0.01). Results also showed significant difference two groups in the all subscales of emotional and behavioral problems (emotional problems in post test, conduct, ADHD, peer problems) except subscale emotional problem in follow up. Conclusion: It seems that mothers' training is effective in reducing the emotional and behavioral problems of bereaved preschool children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Behavior, Emotion, Mothers, preschool children, Training
نویسندگان مقاله
الهام آقایی | elham aghaei
ph.d. student in clinical psychology shahed university
دانشجوی دکترای روان شناسی بالینی دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
مهرداد کلانتری | mehrdad kalantari
associate professor of psychology, isfahan university
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سمیه ج مالی پاقلعه | somayyeh jamali paghaleh
ph.d. student in educational psychology al-zahra university
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_2982.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات