این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۶، شماره ۶۲، صفحات ۱۴۲-۹

عنوان فارسی مقایسه ی تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی با تن آرامی بر دلبستگی مادر با جنین و نوزاد در مادران نخست-باردار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این تحقیق با هدف مقایسه­ی تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی و آموزش با تن­آرامی بر دلبستگی مادر با جنین و نوزاد در مادران نخست باردار انجام شده است. روش­کار: دراین کارآزمایی بالینی، 126 خانم نخست­باردار از جمعیت آماری زنان باردار مراجعه­کننده به دو بیمارستان حافظ و شوشتری شیراز در سال 1389 به روش نمونه­گیری آسان مبتنی بر هدف انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه 42 نفری تحت آموزش تن­آرامی، رفتارهای دلبستگی و گروه شاهد تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل فرم اطلاعات فردی و بارداری، پرسش­نامه­ی دلبستگی مادر با جنین کرانلی و برگه­ی مشاهده­ی رفتار دلبستگی مادر و نوزاد اوانت بود. برای گروه­های آزمون، چهار جلسه­ی دو ساعته­ی آموزش رفتارهای دلبستگی و یا تن­آرامی برگزار شد. گروه شاهد فقط مراقبت­های معمول بارداری را دریافت نمودند. نمره­ی دلبستگی مادر با جنین، قبل از مداخله و در پایان 1 ماه مداخله و پس از زایمان، در هر سه گروه، سنجیده شد. تحلیل داده­ها با آزمون­های مجذور خی، تحلیل واریانس، تی مستقل و تی زوجی و با نرم­افزار SPSS نسخه­ی 17 انجام شد. یافته­ها: میانگین نمره­ی دلبستگی قبل از مداخله در سه گروه، اختلاف معنی­داری نداشت (738/0=P) ولی بعد از مداخله، در سه گروه اختلاف معنی­داری نشان داد (003/0=P). افزایش نمره­ی دلبستگی در دو گروه آزمون بعد از مداخله، معنی­دار بوده است (001/0>P)، ولی در گروه شاهد این اختلاف بعد از مداخله معنی­دار نبوده است. نتیجه­گیری: آموزش رفتارهای دلبستگی و تن­آرامی موجب افزایش دلبستگی مادر به جنین و نوزاد می­گردد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تن آرامی، جنین، دلبستگی، مادر، نوزاد،

عنوان انگلیسی Comparison of the effects of attachment behavior and relaxation training on maternal fetal attachment and infant in prime pregnant women
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: This study aimed to compare the effect of attachment behavior with relaxation training on maternal fetal attachment and infant prime pregnant. Materials and Methods: This clinical trial was conducted on 126 pregnant prime gravida women. The participants consisted of pregnant women who referred to Hafiz and Shushtari hospitals in Shiraz. The method of sampling was simple sample into three groups: 42 patients were selected randomly and divided into three groups of relaxation training, attachment training and control. The instruments used included a form for demographic information, maternal fetal attachment (Cranly) questionnaire, and maternal neonatal (Avant) questionnaire. Experimental groups underwent four two-hour sessions of training courses on attachment behaviors during childbirth and relaxation The control group received usual care during their pregnancy. Maternal fetal attachment scores were calculated before and at the end of the first three months in the three groups. . Also, maternal attachment to the baby was measured through Avant sheet. The statistical software SPSS version 17 was used to analyze the data. Chi-square, T- test, and paired test were applied. Results: The mean attachment score in three groups before the intervention was not significantly different (P=0.738) but the mean scores after the intervention were significantly different in the three (P=0.003). Increase in the attachment scores, after the intervention was significant among the groups (P=0.001). But the difference in the control group after the intervention was not significant. Conclusion: Education attachment behaviors and relaxation increase the attachment of the mother to the fetus and infant.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attachment, Fetus, Infant, mother, Relaxation

نویسندگان مقاله منیره طوسی | monireh toosi
m.sc. in midwifery, instructor of midwifery, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
کارشناسی ارشد مامایی، مربی گروه مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

مرضیه اکبرزاده | marzieh akbarzadeh
m.sc. in midwifery, instructor of midwifery, community based psychiatric care research center, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
کارشناسی ارشد مامایی، مربی گروه مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت های روان جامعه نگر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

نجف زارع | najaf zare
associate professor, department of biostatistics, infertility research center, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
دانشیار گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات ناباروری، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

فرخنده شریف | farkhondeh sharif
professor of nursing, community based psychiatric care research center, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
استاد گروه پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت-های روان جامعه نگر ، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_3271.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات