این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۶، شماره ۶۲، صفحات ۱۷۲-۸۷

عنوان فارسی رابطه ی ساختار انگیزشی با باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ساختار انگیزشی به سازه­ای اطلاق می­شود که جهت­گیری فرد را درباره­ی علایق، اهداف و دل­مشغولی­ها و آرزوهایش توصیف می­کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه­ی مولفه­های ساختار انگیزشی با باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر انجام شد. روش­کار: در این پژوهش همبستگی، 370 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در سال 91-1390 دانشگاه فردوسی مشهد که از چهار دانشکده و دوازده رشته به صورت نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب شدند. هر یک از آزمودنی­ها سه پرسش­نامه­ی علایق و دل­مشغولی­های شخصی، باورهای فراشناختی-30 سئوالی و راهبردهای کنترل فکر را تکمیل کردند. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه­ی گام به گام و تجزیه و تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته­ها: مولفه­های ساختار انگیزشی با مولفه­های باورهای فراشناختی و راهبرد های کنترل فکر، رابطه­ی معنی­دار داشته (05/0P
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزش، تفکر، دانشجو، فراشناخت، کنترل،

عنوان انگلیسی Relationship between metacognitive beliefs and thought control strategies with motivational structures
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Motivational structure is a construct that describe individual's directions to their interests, goals and concerns. The aim of this study was to investigate the relationship between metacognitive beliefs and thought control strategies with motivational structures. Materials and Methods: In a correlational study, a sample of 370 university students (2011-2012) from Ferdowsi University, Mashhad, Iran were randomly selected via cluster sampling and completed the following questionnaires: Metacognition Questionnaire-3, Thought Control Questionnaire, and Personal Concerns Inventory. Data were analyzed by means of Pearson correlation, stepwise multiple regression analysis and multiple analyses of variance. Results: Metacognitive beliefs and thought control strategies were significantly correlated with motivational structures (P< 0.05). Punishment, social control, reappraisal. Metacognitive beliefs and worry significantly predict motivational structures (P< 0.001). There were significant differences between male and female students in success and satisfaction (P< 0.05). There were significant differences between single and married students and aborigine students and no aborigine ones in chance and dissatisfaction (P< 0.05) Conclusion: Reduction in metacognitive beliefs and dysfunctional thought control strategies can improve motivational structures to adaptive ones.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Control, Metacognition, Motivation, Student, Thinking

نویسندگان مقاله حسین شاره | hossein shareh
assistant professor of clinical psychology, hakim sabzevari university, sabzevar
استادیار روان شناسی بالینی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)

هما عربلین | homa arablin
ms. in clinical psychology, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_3274.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات