این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۶، شماره ۶۱، صفحات ۱۲-۲۱

عنوان فارسی تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر استرس شغلی پرستاران بخش روان پزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پرستاران شاغل در بخش­های روان­پزشکی سطح بالایی از استرس را در زندگی حرفه­ای خود تجربه می­کنند، بنابراین استفاده از روش­های پیشگیرانه و کارآمد، ضروری به نظر می­رسد. هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر آموزش تفکر انتقادی بر استرس شغلی پرستاران شاغل در بخش روان می­باشد. روش­کار: نمونه­ی این پژوهش مداخله­ای با گروه آزمون و شاهد را 60 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان روان­پزشکی ابن­سینای مشهد در بهمن 1391 تشکیل می­دادند که تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسش­نامه­ی استرس شغلی کارازاک بود که در سه مرحله­ی قبل از مداخله، یک و دو ماه بعد از مداخله تکمیل شد. کارگاه دو روزه­ی 6 ساعته به فاصله­ی یک هفته برای گروه آزمون اجرا شد. در گروه شاهد نیز طی دو جلسه­ی 6 ساعته به فاصله­ی یک هفته، نشانه­ها و اصطلاحات روان­پزشکی آموزش داده شد. داده­ها با آزمون­های مجذور خی، تی، تحلیل واریانس، فریدمن و با نرم­افزار SPSS نسخه­ی 5/11 انجام شد. یافته­ها: میانگین نمره­ی استرس شغلی کلی گروه آموزش تفکر انتقادی از 6/7±1/92 به 4/6±8/84 در یک ماه بعد و 9/6±5/81 در مرحله­ی پی­گیری دو ماه بعد از مداخله تغییر یافته که به طور معنی­داری کمتر از گروه شاهد است (001/0P
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس شغلی، بخش روان، پرستاران، تفکر،

عنوان انگلیسی The effect of critical thinking training on nurses’ job stress in psychiatric ward
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Psychiatric nurses tolerate high levels of occupational stress; hence, stress management methods should be implemented to prevent this stress's effects on these nurses. The aim of this study is to determine the effect of critical thinking training on the nurses of psychiatric wards' job stress. Materials and Methods: This is an experimental study of the pre-post test design or the control group. Sixty nurses and healthcare workers, working at Ibn-e-Sina psychiatric hospital of Mashhad were recruited. They have been randomly assigned into the experimental (n=30) and control (n=30) groups. Karasak job stress was used as the scale for data collection in three stages; before intervention, 1month, and 2month after the intervention. This intervention included two 6 hours sessions of critical thinking training, which were carried out with an interval of one week. Similarly, in control group two 6 hours sessions where held with an interval of one week to teach the terms of psychiatric symptoms to the nurses. Data were analyzed by χ2, t-test, ANOVA and Fridman by SPSS-11.5. Results: The results of this study reveal that the mean score of the job stress in the experimental group in pre-intervention stage (92.1±7.6) has been decreased to 84.8±6.4 one month after intervention, and to 81.5±6.9 in the third stage (two month after the intervention), which is significantly more than the control group (P< 0.001). The job stress of the control group increased admirably one month and two month after the intervention stage (P
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Job stress, Nurses, Psychiatric ward, Thinking

نویسندگان مقاله سعید واقعی | saeed vaghee
m.sc. in psychiatric nursing, membership of scientific board of faculty of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences
کارشناسی ارشد روان پرستاری، عضو هیات علمی دانشکده ی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

علی مشکین یزد | ali meshkin yazd
m.sc. in psychiatric nursing, faculty of nursing and midwifery mashhad university of medical sciences
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزشروان پرستاری، دانشکده ی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

نگار اصغری پور | negar asgharipour
assistant professor of psychology, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences
استادیار گروه روان شناسی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

سعید ابراهیم زاده | saeed ebrahimzadeh
m.sc. in biostatistics, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences
کارشناسی ارشد آمار زیستی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_2557.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات