این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۶، شماره ۶۱، صفحات ۵۱-۶۰
عنوان فارسی
بررسی وضعیت سلامت روانی دانش آموزان دبستانی شهر مشهد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: برای رسیدن به سطح مطلوب سلامت روان در جامعه به دادهها و اطلاعات آماری مناسب از وضعیت موجود نیاز میباشد که این پژوهش نیز به همین منظور و با هدف بررسی میزان شیوع اختلالات هیجانی-رفتاری در دانشآموزان دبستانی شهر مشهد انجام گردیده است. روشکار: در این پژوهش توصیفی-مقطعی 500 دانشآموز دختر و پسر از پایههای اول تا پنجم دبستانهای دولتی شهر مشهد در سال تحصیلی 90-1389 به روش ترکیبی (طبقهای-چندمرحلهای) انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، سیاههی رفتاری کودک آخنباخ (فرم گزارش معلم) بوده است. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیل واریانس تکعاملی ANOVA استفاده شده است. یافتهها: به میزان15 درصد از کل دانشآموزان مقطع دبستان دچار مشکلات بالینی و 5 درصد در محدودهی مرزی می باشند که بیشترین میزان شیوع مشکلات رفتاری مربوط به پایهی پنجم وکمترین میزان شیوع مربوط به پایهی سوم دبستان میباشد. نتیجهگیری: این یافتهها توجه بیشتر به فضای روانی مدارس و ایجاد محیطی سالم و ایمن را توسط اولیای مدرسه میطلبد و همچنین میتواند هشداری برای مسئولین آموزش و پرورش، معلمان و والدین باشد تا توجه بیشتری به وضعیت سلامت روان و رشد هیجانی و اجتماعی کودکان نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلالات رفتاری، دانش آموزان، سلامت روانی،
عنوان انگلیسی
Mental health status of elementary school students in Mashhad–northeast of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: For receive to optimal level of mental health in society, need to adequate data and information of existing status, that, this study done in order to survey epidemiology of emotional- behavioral disorder in primary school students in Mashhad. Materials and Methods: In this study 500 students (male and female) selected from grades one to five of general schools of Mashhad in 2011 by proportional stratified sampling and data was obtained through teacher's report form (TRF) of Achenbach System of Empirically Based Assessment (ASEBA). For data analysis, descriptive statistical methods and analysis of variance single factor ANOVA. Results: According to obtained data 15% of all students in primary schools have clinical problems and 5% have had marginal problems, that maximum rate of epidemiology. Conclusion: This result request from schools to more attention to emotional climate of schools and provide a safe and secure environment, and can be a warranty for authorities of education, teachers and parents what more pay attention to mental health status and socio-emotional development these children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Behavioral problems, Mental health, students
نویسندگان مقاله
علی رجایی | ali rajaei
m.sc. in educational psychology
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی
سید امیر امین یزدی | seyyed amir amin yazdi
associate professor of psychology, ferdowsi university of mashhad
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
حسین کارشکی | hossein kareshki
assistant professor of psychology, ferdowsi university of mashhad
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
سید جواد کریمیان ناری | seyyed javad i karimian nar
m.sc. in educational psychology
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_2562.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات