این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۲۷۴-۲۸۳
عنوان فارسی
رابطه ی نام با عزت نفس در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: عزت نفس جزء عاطفی و ارزشیابانهی خودپنداره تلقی میگردد و بخشی از خویشتن هر فرد که تاثیر زیادی بر خودپنداره یا هویت وی دارد، نام او است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی نام کوچک و عزت نفس عمومی با توجه به جنسیت دانشجویان است. روشکار: مطالعه به روش پیمایشی بر روی نمونهی 400 نفری از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در سال تحصیلی 91-1390 صورت گرفته که به روش طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار آن پرسشنامهی عزت نفس کوپراسمیت 58 گویهای بوده است. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس یکسویه، دوطرفهی بین آزمودنی، آزمون تی برای گروههای مستقل، آزمون لون برای همگنی واریانسها و آزمون تعقیبی توکی صورت گرفته است. یافتهها: نمرهی عزت نفس عمومی دانشجویان 6.91± 31.91 بوده و تفاوتی از نظر جنسیت وجود نداشته است (0.747=P) اما بین نوع نام دانشجویان با عزت نفس کلی رابطه وجود داشت (0.013=P) و عزت نفس دارندگان نامهای اسلامی بیشتر از واجدین نامهای ایرانی یا فرنگی بود. نتیجهگیری: عزت نفس دانشجویان با نوع نام فارغ از جنسیت آنان رابطه دارد و با توجه به فرهنگ ما در دارندگان نامهای اسلامی بیشتر از ایرانی یا فرنگی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجویان، عزت نفس، نام،
عنوان انگلیسی
relationship between first name and self-esteem in students of Islamic Azad University, Branch of Hamadan
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Self-esteem is considered the evaluative component of the self-concept and the first name is a part of individual self with tremendous effect on his identity. The major purpose of this study was to investigate the relationship between first name and global self-esteem with respect of sex differences in university students. Materials and Methods: The survey method was used. The sample size of the study consisted 400 Azad university students of Hamadan Branch who were selected through stratified random sampling according to their gender, academic level and field of study in academic year 2011-2012. The instrument was Coopersmith questionnaire with 58 close-ended responses. The findings were analyzed through ANOVA, one way and two way between groups analysis, t-test for independent groups, Levens' Test of homogeneity of variance and Tukeys' Post Hoc. Results: The results revealed that global self-esteem average score of university students was 31.91±6.91 with no sex differences (P=0.747); but the kind of first name was highly related to global self-esteem (P=0.013) regardless of students gender, and the self-esteem of students with Islamic names was the highest and Iranian and western names were in order. Conclusion: Self-esteem of university students was correlated with their first names regardless of their gender and with respect of our culture students with Islamic names had best self-esteem scores and western had worse.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Name, self-esteem, students
نویسندگان مقاله
منیژه کرباسی | manijeh karbasi
assistant professor of psychology, islamic azad university, branch of hamadan
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی همدان (Islamic azad university of hamadan)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_2278.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات