این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۳۱۲-۳۱۸
عنوان فارسی
اثر تمرینات نوروفیدبک بر میزان توجه ورزشکاران ماهر دو و میدانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: از نوروفیدبک علاوه بر شناخت و درمان بیماریها، در بهبود کارآیی و افزایش کیفیت کار افراد سالم نیز استفاده میشود. هدف این پژوهش بررسی تمرینات نوروفیدبک بر میزان توجه ورزشکاران دو و میدانی بود. روشکار: این کارآزمایی بالینی به صورت پیش و پسآزمون با گروه شاهد و ساختگی انجام شد. از میان ورزشکاران دو و میدانی مشهد در سال 1390، 36 نفر به صورت داوطلبانه و هدفدار انتخاب و به صورت تصادفی در 3 گروه 12 نفری (آزمون، ساختگی و شاهد) قرار گرفتند. مداخله در قالب پروتکل افزایش بتا 1 در نواحی Cz و Fz در 12 جلسه اجرا شد. جهت سنجش میزان توجه از نرمافزار آزمون توجه متمرکز و جهت تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، تحلیل واریانس یکسویه و در صورت معنیداری از آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. یافتهها: تحلیل واریانس یکسویه، تفاوت معنیداری بین تمرینات نوروفیدبک و افزایش میزان توجه ورزشکاران در گروههای مختلف را نشان داد (002/0=P). بر اساس نتایج آزمون تعقیبی، اختلاف معنیداری بین گروههای آزمون با شاهد (0.003=P) و آزمون با ساختگی (0.002=P) میباشد و در بین گروههای ساختگی با شاهد (0.249) اختلاف معنیداری دیده نشد. نتایج حاکی از ارتباط معنیدار بین تمرینات و افزایش توجه در گروه آزمون بود (P< 0.05). نتیجهگیری: با توجه به تاثیر مثبت نوروفیدبک شاید بتوان از این روش به عنوان تمرینات مکمل و کمکی در هنگام آموزش مهارتها جهت افزایش یادگیری و بهبود توجه ورزشکاران استفاده نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توجه، موج بتا، نوروفیدبک، ورزشکار ،
عنوان انگلیسی
The effect of neurofeedback training on attention rate in proficient track and field athletics
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Neurofeedback has been used for diagnosis and treatment of different disorders; in addition, it has been used for improvement of healthy person's daily activities and its quality. The purpose of this study was to evaluate the effect of neurofeedback training on the rate attention in track and field athletes. Materials and Methods: This clinical trial study was performed with pre and post-tests along with control and placebo groups. Therefore 36 track and field athletics was chosen voluntarily and purposefully, the subjects was selected randomly in 3 groups that each of the group had 12 members (experimental, placebo and control). Intervention was made in a form of increased beta-wave in Cz and Fz over 12 sessions. Attention was evaluated by software of attention test. For data analysis, Kolmogorov–Smirnov test, One-way ANOVA and Post-Hoc (LSD) were used. Results: One-way ANOVA analysis showed a significant relationship between the actual neurofeedback training and increasing athletes' attention in different groups (P=0.002). Post-Hoc test revealed a significant discrepancy between interventional group and control group (P=0.003) and interventional group and Placebo group (P=0.002); while, there was no significant difference between Placebo group and control group (P=0.249). The result demonstrated a significant difference between training and increasing attention in the experimental group. Conclusion: Considering to the positive effect of nerofeedback, perhaps this method can be used as auxiliary training when skills education for increasing learning and improving athletes' attention.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attention, Beta wave, Neurofeedback, Athletic
نویسندگان مقاله
پیمان هاشمیان | peyman hashemian
assistant professor of child and adolescent psychiatry, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences
استادیار روان پزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
احمد فرخی | ahmad farrokhi
associate professor of motor-behavior, faculty of physical education and sport sciences, tehran university
دانشیار رفتار حرکتی، دانشکده ی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
آرش میری فر | arash mirifar
m.sc. in physical education and sport sciences, payam-e-noor university, branch of south tehran
کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب
مریم کیهانی | maryam keihani
phd. student in motor behavior, faculty of physical education and sport sciences, ferdowsi university of mashhad internatinal campus
دانشجوی دکترای رفتار-حرکتی، واحد بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
سید علیرضا سجادی | alireza sadjadi
assistant professor of psychiatry, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences
استادیار روان پزشکی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_2288.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات