این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۵، شماره ۵۹، صفحات ۱۹۴-۲۰۴
عنوان فارسی
مقایسه ی میزان اثربخشی هیپنوتراپی شناختی رفتاری گروهی و درمان شناختی رفتاری گروهی بر افزایش عزت نفس نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هیپنوتراپی شناختیرفتاری گروهی و درمان شناختیرفتاری گروهی بر افزایش عزت نفس نوجوانان انجام پذیرفت. روشکار: جامعهی آماری این کارآزمایی بالینی شامل تمام نوجوانان پسر ساکن در مدارس شبانهروزی شهرستان تایباد در سال تحصیلی 91-1390 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از 250 نفر از نوجوانان ساکن در یک مرکز شبانهروزی، پرسشنامهی عزت نفس کوپر-اسمیت به عمل آمد و با توجه به نمرهی عزت نفس پایینتر از 23، 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و یک گروه شاهد جایگزین شدند. سپس گروههای آزمون به مدت 2 ماه (در هر هفته یک جلسهی 2 ساعتی) تحت درمان هیپنوتراپی شناختیرفتاری و درمان شناختیرفتاری قرار گرفتند و گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکرد. بعد از اتمام دوره جهت بررسی میزان تغییر در عزت نفس، مجددا آزمون مذکور به عنوان پسآزمون در همهی افراد اجرا گردید. دادهها با کمک نرمافزار SPSS نسخهی 19، آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل گردیدند. یافتهها: تحلیل آزمون کوواریانس نشان داد که نمرات عزت نفس در گروههای آزمون در مقایسه با شاهد افزایش معنیداری داشته است (01/0P
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان شناختی رفتاری، عزت نفس، گروه درمانی، هیپنوتیزم،
عنوان انگلیسی
Compare the effect of group cognitive behavioral hypnotherapy and group cognitive behavioral therapy on increasing the self-esteem of adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study was done with the aim of the investigating the effect of group cognitive behavioral hypnotherapy and group cognitive behavioral therapy on increasing adolescents' self-esteem. Materials and Methods: The research population (n= 250) of the current study was the adolescents living in a boarding school of Taibad city in 2012 academic year. using convenience sampling, the subjects were selected and asked to fill out copper smite self-esteem Inventory, and considering the cut-off point of less than 23, 30 adolescences with the lowest self-esteem were randomly assigned to two experimental groups and one control group. The subjects of experimental groups took part in 8 two hours long sessions of group cognitive behavioral hypnotherapy and group cognitive behavioral therapy, respectively, while the ones of control group did not receive any training. At the end of this period, the subjects' self-esteem was measured again and compared with pre-test. Data were analyzed with SPSS 19 software, descriptive statistics, covariance analysis and Bonferroni post-hoc analysis. Results: ANCOVA test analysis indicated that the self-esteem score in the group cognitive behavioral hypnotherapy, in comparison with the control group, was significantly increased (P< 0.01). Although the group cognitive behavioral hypnotherapy, intervention resulted in greater esteem than the group cognitive behavioral therapy, but this increase was not significant. Conclusion: Both group cognitive behavioral hypnotherapy and group cognitive behavioral therapy can lead to increased self-esteem in adolescents, but the difference between these procedures is not significant.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی بادله | morteza badeleh
m.sc. in clinical psychology, islamic azad university, branch of torbat-e-jam
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام (Islamic azad university of torbat jam)
مهدی فتحی | mehdi fathi
assistant professor of anesthesiology, mashhad university of medical sciences
استادیار گروه بیهوشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف | hamid reza aghamohammadian sharbaf
professor of psychology, ferdowsi university of mashhad
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
محمد تقی بادله | mohammad taghi badeleh
m.sc. in clinical psychology, m.sc. in anesthesiology, m.sc. in english language teaching, gorgan university of medical sciences
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی و کارشناسی ارشد بی هوشی، کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
نقی استادی | naghi ostadi
m.sc. in clinical psychology, islamic azad university, branch of torbat-e-jam
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تربت جام (Islamic azad university of torbat jam)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1833.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات