این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۵، شماره ۵۹، صفحات ۲۲۵-۲۳۲
عنوان فارسی
اثر تمرینات نوروفیدبک بر اضطراب حالتی-رقابتی ورزشکاران دو و میدانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: این پژوهش به اثر تمرینات نوروفیدبک بر اضطراب حالتی-رقابتی و مولفههای آن در ورزشکاران دو و میدانی پرداخته است. روشکار: این کارآزمایی بالینی به صورت پیش و پسآزمون با 3 گروه آزمون، شاهد و شم میباشد. از میان ورزشکاران زن و مرد دو و میدانی شهر مشهد در سال 1390تعداد 36 نفر به صورت داوطلبانه و هدفدار انتخاب شدند، نمونهها به صورت تصادفی در 3 گروه 12 نفری (آزمون، شم و شاهد) قرار گرفتند. مداخلهی آزمایشی در قالب پروتکل افزایش آلفا در نواحیO1 و O2 در مدت 12 جلسه اجرا شد. میزان اضطراب با پرسشنامهی اضطراب رقابتی ایلینویز اندازهگیری شد. این پرسشنامه سه عامل مستقل شناختی، جسمانی و اعتماد به نفس را میسنجد. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یکسویه و در صورت معنیداری از آزمون تعقیبی استفاده شد. یافتهها: تفاوت معنیداری بین تمرینات نوروفیدبک و اضطراب بدنی، شناختی و اعتماد به نفس ورزشکاران مشاهده شد. بر اساس نتایج آزمون تعقیبی، اختلاف معنیداری در مولفههای بدنی، شناختی و اعتماد به نفس بین گروههای آزمایش با شاهد و آزمون با شم وجود داشت و بین گروههای شم با شاهد، اختلاف معنیداری مشهود نبود. ارتباط معنیداری بین تمرینات نوروفیدبک و بهبود مولفههای بدنی، شناختی و اعتماد به نفس اضطراب حالتی-رقابتی وجود داشت (به ترتیب 001/0=P، 002/0=P و 001/0=P). نتیجهگیری: به نظر میرسد نوروفیدبک باعث آرامش همراه با هوشیاری، کاهش اضطراب و یکپارچگی مغز میشود و مغز با ترکیب مستمر فعالیت الکتریکی موثر خود در طول جلسات تمرین به تعادل دست پیدا میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب، رقابتی، نوروفیدبک، ورزشکار،
عنوان انگلیسی
The effect of neurofeedback training on competitive state-anxiety track and field athletics
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The aim of this research is to examine the effect of neurofeedback training on the competitive state-anxiety and its components of track and field athletes. Materials and Methods: The present study is a clinical trial; with pre-test and post-tests by three groups of experimental, control and sham. Therefore 36 athletics from both genders have been chosen voluntarily and purposefully, randomly the subjects have been divided in 3 groups that each group has 12 members (experimental, sham and control). Intervention was made in a form of increased alpha-wave in O1 and O2 over 12 sessions. 2-CSAI questionnaire was used for evaluation of trait-competitive anxiety state. This questionnaire Independently evaluate three factors (cognitive, physical`s anxiety and self-confidence). In order to analyze data, the descriptive-inferential statistics and to be significant, LSD post hoc test was used. Results: One-way analysis of variance showed a significant difference between neurofeedback training and physical, cognitive anxiety and self-confidence of athletes. According to the results of post hoc test, there is a significant difference in physical, cognitive anxiety and self-confidence between test group with control and test group with Sham but there's no significant difference between Sham group and control group. The results show a significant relationship between neurofeedback training and improvement of physical, cognitive anxiety and confidence and competitive state anxiety (P=0.001, P=0.002 and P=0.001 respectively). Conclusion: Neurofeedback training makes relaxation, along with consciousness, reduces anxiety and increase brain integration. Brain will achieve balance by continuous combine of electrical activity during the training sessions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Anxiety, Athlete, Competitive, Neurofeedback
نویسندگان مقاله
مریم کیهانی | maryam keihani
student in ph.d. in physical education and sport sciences, ferdowsi university of mashhad
دانشجوی دکترای تربیت بدنی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
آرش میری فر | arash mirifar
m.sc. in physical education and sport sciences, payam-e-noor university, branch of south tehran
کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب
پیمان هاشمیان | peyman hashemian
assistant professor of child and adolescent psychiatry, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences
استادیار روان پزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
احمد فرخی | ahmad farrokhi
associate professor of motor-behavior, faculty of physical education and sport sciences, tehran university
دانشیار رفتار-حرکتی، دانشکده ی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1896.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات