این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۵، شماره ۵۹، صفحات ۲۲۵-۲۳۲

عنوان فارسی اثر تمرینات نوروفیدبک بر اضطراب حالتی-رقابتی ورزشکاران دو و میدانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این پژوهش به اثر تمرینات نوروفیدبک بر اضطراب حالتی-رقابتی و مولفه­های آن در ورزشکاران دو و میدانی پرداخته است. روش­کار: این کارآزمایی بالینی به صورت پیش و پس­آزمون با 3 گروه آزمون، شاهد و شم می­باشد. از میان ورزشکاران زن و مرد دو و میدانی شهر مشهد در سال 1390تعداد 36 نفر به صورت داوطلبانه و هدف­دار انتخاب شدند، نمونه­ها به صورت تصادفی در 3 گروه 12 نفری (آزمون، شم و شاهد) قرار گرفتند. مداخله­ی آزمایشی در قالب پروتکل افزایش آلفا در نواحیO1 و O2 در مدت 12 جلسه اجرا شد. میزان اضطراب با پرسش­نامه­ی اضطراب رقابتی ایلی­نویز اندازه­گیری شد. این پرسش­نامه سه عامل مستقل شناختی، جسمانی و اعتماد به نفس را می­سنجد. جهت تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس یک­سویه و در صورت معنی­داری از آزمون تعقیبی استفاده شد. یافته­ها: تفاوت معنی­داری بین تمرینات نوروفیدبک و اضطراب بدنی، شناختی و اعتماد به نفس ورزشکاران مشاهده شد. بر اساس نتایج آزمون تعقیبی، اختلاف معنی­داری در مولفه­های بدنی، شناختی و اعتماد به نفس بین گروه­های آزمایش با شاهد و آزمون با شم وجود داشت و بین گروه­های شم با شاهد، اختلاف معنی­داری مشهود نبود. ارتباط معنی­داری بین تمرینات نوروفیدبک و بهبود مولفه­های بدنی، شناختی و اعتماد به نفس اضطراب حالتی-رقابتی وجود داشت (به ترتیب 001/0=P، 002/0=P و 001/0=P). نتیجه­گیری: به نظر می­رسد نوروفیدبک باعث آرامش همراه با هوشیاری، کاهش اضطراب و یکپارچگی مغز می­شود و مغز با ترکیب مستمر فعالیت الکتریکی موثر خود در طول جلسات تمرین به تعادل دست پیدا می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب، رقابتی، نوروفیدبک، ورزشکار،

عنوان انگلیسی The effect of neurofeedback training on competitive state-anxiety track and field athletics
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of this research is to examine the effect of neurofeedback training on the competitive state-anxiety and its components of track and field athletes. Materials and Methods: The present study is a clinical trial; with pre-test and post-tests by three groups of experimental, control and sham. Therefore 36 athletics from both genders have been chosen voluntarily and purposefully, randomly the subjects have been divided in 3 groups that each group has 12 members (experimental, sham and control). Intervention was made in a form of increased alpha-wave in O1 and O2 over 12 sessions. 2-CSAI questionnaire was used for evaluation of trait-competitive anxiety state. This questionnaire Independently evaluate three factors (cognitive, physical`s anxiety and self-confidence). In order to analyze data, the descriptive-inferential statistics and to be significant, LSD post hoc test was used. Results: One-way analysis of variance showed a significant difference between neurofeedback training and physical, cognitive anxiety and self-confidence of athletes. According to the results of post hoc test, there is a significant difference in physical, cognitive anxiety and self-confidence between test group with control and test group with Sham but there's no significant difference between Sham group and control group. The results show a significant relationship between neurofeedback training and improvement of physical, cognitive anxiety and confidence and competitive state anxiety (P=0.001, P=0.002 and P=0.001 respectively). Conclusion: Neurofeedback training makes relaxation, along with consciousness, reduces anxiety and increase brain integration. Brain will achieve balance by continuous combine of electrical activity during the training sessions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety, Athlete, Competitive, Neurofeedback

نویسندگان مقاله مریم کیهانی | maryam keihani
student in ph.d. in physical education and sport sciences, ferdowsi university of mashhad
دانشجوی دکترای تربیت بدنی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

آرش میری فر | arash mirifar
m.sc. in physical education and sport sciences, payam-e-noor university, branch of south tehran
کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب

پیمان هاشمیان | peyman hashemian
assistant professor of child and adolescent psychiatry, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences
استادیار روان پزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

احمد فرخی | ahmad farrokhi
associate professor of motor-behavior, faculty of physical education and sport sciences, tehran university
دانشیار رفتار-حرکتی، دانشکده ی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1896.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات