این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۵، شماره ۵۸، صفحات ۱۱۸-۱۲۶
عنوان فارسی
رابطه ی سبک خودگویی و مشکلات عاطفی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: سبک خودگویی، هستهی مرکزی در تنظیم شناختیرفتاری است که نقش مهمی در ایجاد و تداوم مشکلات عاطفی دارد. با شناخت سبک خودگویی و مولفههای آن میتوان به خودکنترلی که در احساس خودکارآمدی افراد تاثیر به سزایی دارد، دست یافت. پژوهش حاضر با هدف بررسیرابطهی خودگویی و مشکلات عاطفی در دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد انجام شد. روشکار: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، 375 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد در سال 1389 به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. برای ارزیابی خودگویی و مشکلات عاطفی از پرسشنامهی خودگویی (ST) کالوت و همکاران و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری، تحلیل شدند. یافتهها: نتایج همبستگی پیرسون نشان میدهد که خودگویی منفی، رابطهی مثبت معنیداری با دو مولفهی افسردگی و اضطراب دارد (001/0P≤) در حالی که با استرس، همبستگی معنیداری را نشان نمیدهد. همچنین خودگویی مثبت با استرس، رابطهی منفی معنیداری دارد (05/0P≤). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد خودگویی منفی در پیشبینی افسردگی و اضطراب (001/0P≤) و خودگویی مثبت در پیشبینی استرس، توان بیشتری دارند (05/0P≤). نتیجهگیری: سبکخودگویی در پیشبینی مشکلات عاطفی دانشجویان نقش دارد. با افزایش آگاهی و حساسیت شناختی از طریق آموزشهای لازم جهت تغییر سبک خودگویی میتوان به ارتقای سلامت روان و عملکرد دانشجویان کمک نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودگویی، دانشجویان، مشکلات عاطفی،
عنوان انگلیسی
The relationship between self-talk style and emotional difficulties in students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Self-talk style, which is the core set of cognitive- behavioral regulation that plays a crucial role in creating and continuing of emotional disturbances. By recognition of self talk style and its components, one can access to self control which has noticeable effect on self efficacy. This study was aimed to investigate the relationship between self talk and emotional difficulties in Payam-e-Noor University of Mashhad students. Materials and Methods: In this descriptive-correlation study, 375 students of Payam-e-Noor University of Mashhad were selected using voluntarysampling in 2010. Self Talk Inventory (ST) and Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS) were employed for assessment of self talk and emotional difficulties. Data were analyzed applying Pearson's correlation coefficient and multiple regression analysis. Results: The results of Pearson's correlation coefficient indicated that negative self talk is significantly associated with depression and anxiety (P≤0.001) but not with stress. On the other hand, there was strong negative relationship between positive self talk and stress (P≤0.05). Moreover, the results of regression analysis also showed that negative self talk can better predict depression and anxiety )P≤0.001), while positive self talk can predict stress (P≤0.05). Conclusion: Self talk style can predict students' emotional difficulties. By increasing cognitive awareness and sensitivity through special training aimed to alter self talk style, we can promote students' mental health and function.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotional difficulties, Self-talk, students
نویسندگان مقاله
خدیجه علوی | khadijeh alavi
student in ph.d. of clinical psychology, shahed university of tehran
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
لیلا امیرپور | leila amirpour
student in ph.d. of clinical psychology, iranian psychiatric institute, iran university of medical sciences, tehran
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، انستیتو روانپزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
مرتضی مدرس غروی | morteza modarres gharavi
assistant professor of psychology, psychiatry and behavioral research center, mashhad university of medical sciences
استادیار روانشناسی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1424.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات