این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۲۳-۳۱۴
عنوان فارسی
تاثیر تعاملی روان درمانی بدنی و پس خوراند زیستی بر کنش عصب روان شناختی عزت نفس و هوش هیجانی مادران کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش جهت بررسی تاثیر تعاملی رواندرمانی بدنی و پسخوراند زیستی بر کنش عصب-روانشناختی عزت نفس و هوش هیجانی مادران کودکان مبتلا به ناتواناییهای ویژهی یادگیری طراحی شده است. روشکار: این پژوهش کارآزمایی بالینی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه شاهد در سال 1389 انجام شد. کل آزمودنیها شامل 17 نفر از مادران کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری در مشهد میباشند که به طور تصادفی در دو گروه آزمون (7 نفر) و شاهد (10 نفر) تقسیم شدند. قبل از شروع مطالعه، تمام آزمودنیها با پرسشنامهی عزت نفس کوپراسمیت و هوش هیجانی بار-ان ارزیابی گردیدند. گروه آزمون، تحت یک دورهی سه ماهه رواندرمانی بدنی (دو جلسهی 90 دقیقهای در هفته، در مجموع 24 جلسه) و آموزش پسخوراند زیستی (هر دو هفته یک بار، در مجموع 6 جلسه) قرار گرفتند. پس از اتمام دورهی آموزش، تمام آزمودنیها توسط ابزارهای ذکر شده، ارزیابی مجدد شدند. برای بررسی نرمال بودن یافتههای دو گروه، از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف استفاده شد و با توجه به نرمال بودن نمرات عزت نفس و هوش هیجانی در دو گروه، برای مقایسهی میانگین نمرات از آزمون تی مستقل با سطح معنیداری 05/0>P استفاده شد. یافته ها: نمرات مربوط به عزت نفس (042/0=P) و هوش هیجانی (011/0=P) در گروه آزمون نسبت به شاهد به طور معنیداری افزایش یافته بود. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از اثربخشی رواندرمانی بدنی و پسخوراند زیستی در افزایش عزت نفس و هوش هیجانی مادران کودکان مبتلا به ناتواناییهای یادگیری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The interaction effectiveness of body psychotherapy and biofeedback on the neuropsychological action of self esteem and emotional intelligence in mothers of children with special learning disabilities
چکیده انگلیسی مقاله
This research is designed to study the interaction effectiveness of body psychotherapy and biofeedback on the neuropsychological action of self-esteem and emotional intelligence in mothers of children with special learning disabilities. Materials and Methods: This clinical trial with pre-post test design, was administered in 2010. All subjects (n=17) were mothers of children with learning disabilities in Mashhad, northeastern part of Iran, which randomly divided into experimental (n=7) and control (n=10) groups. Before beginning of the study, all subjects were evaluated by Self-esteem Inventory of Coopersmith and Bar-On Emotional Quotient Inventory. Experimental group was undergone a 3 month period of body psychotherapy (2 sessions every week, Ninety minutes, total sessions=24) and biofeedback (once every two weeks, total sessions=6). At the end of the experimental period, all subjects were re-evaluated by above mentioned tests. Kolmogorov-Smirnov test was used to study the normality of findings of two groups. According to normal scores of self-esteem and emotional intelligence independent t-test with P Results: Self-esteem (P=0.042) and emotional intelligence (P=0.011) in the experimental group than control group were significantly increased. Conclusion: The results indicate that body psychotherapy and biofeedback are effective methods to enhance self-esteem and emotional intelligence in mothers of children with special learning disabilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرضیه سروی | marzieh sarvi
کارشناس ارشد مشاوره ی خانواده، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
علی غنایی چمن آباد | ali ghanaee chaman abad
استادیار دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
محمدسعید عبدخدایی | mohammad saeed abdkhodaee
استادیار دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_890.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات