این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۱۵، شماره ۶۲، صفحات ۹۸-۱۲۵

عنوان فارسی مقایسه ی اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت والدین بر سبک های والدگری مثبت و مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش برنامه فرزندپروری ­مثبت  و آموزش برنامه مدیریت والدین برمشکلات رفتاری کودکان وشیوه­ فرزندپروری والدین صورت گرفت.روش: روش پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی، پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه­­ی آماری پژوهش شامل همه والدین کودکان با مشکلات رفتاری که نمونه­ای به حجم 90 نفرانتخاب شدند. شرکت­کنندگان پرسشنامه­­های­ مشکلات رفتاری کانرز  و  فرزندپروری آلاباما را در سه مرحله تکمیل نمودند. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره تحلیل شد. یافته ­ها: برنامه مدیریت والدین بر هریک از مشکلات سلوک، اجتماعی، روان­تنی، خجالتی- اضطراب تأثیر بیشتری نسبت به برنامه فرزندپروری ­مثبت  نشان داده است (01/0>p). تأثیر برنامه مدیریت والدین برهر یک از ابعاد فرزندپروری مثبت، درگیری مثبت و کاهش تنبیه بدنی و نظارت ضعیف نسبت به برنامه فرزندپروری ­مثبت  بیشتر بوده­است (01/0>p).  نتایج پیگیری پس از یک ماه نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات مشکلات رفتاری و والدگری تفاوت وجود دارد و اثربخشی دو گروه درمان بر مشکلات رفتاری و والدگری مثبت بعد از یک ماه باقی مانده است (01/0>P). نتیجه­ گیری: یافته­های پژوهش نشان داد هر دو روش مؤثر بوده ­اند اما آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری و فرزندپروری مثبت بر ابعاد فرزندپروری تأثیر بیشتری نشان دادند. یافته ­های این پژوهش برای روان­درمانگران و مشاوران در زمینه­ انتخاب نوع مداخله برای آموزش والدین مفید خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مدیریت والدین(PMT)، والدگری مثبت (Triple P)، مشکلات رفتاری،

عنوان انگلیسی Comparing the effect of Positive Parenting Program Training (Triple P) and Parent Management Training (PMT) on parenting styles and behavioral-emotional problems of children
چکیده انگلیسی مقاله Aim and Background: The present study was carried out in order to examine the effect of Positive Parenting Program (Triple P) training and Parent Management Training (PMT) on the children's behavioral problems and the parents' parenting style. Methods: The present research was a quasi-experimental study using a pretest-posttest-follow-up design­ with a control group. The study population consisted of all children with behavioral problems and their parents. The participants were the parents of primary students with behavioral problems. Convenience sampling was used to randomly select 45 participants who were assigned into 3 groups of 15 individuals. Positive parenting program was held in 8 group sessions and parent management training in 12 group sessions for the experimental participants. Each session lasted one and a half hours. The control group; however, received no intervention. The participants filled out Conners children's behavior questionnaire and the Alabama Parenting Styles and Dimensions Questionnaire (PSDQ) in three phases. Findings: In comparison to Triple P training method, PMT method had a higher effect on conduct, pro-social, psychosomatic, and shame-anxiety problems (p< 0.01). PMT treatment had a higher effect on each dimension of positive parenting, warmth and involvement, physical coercion, and poor supervision compared to Triple P treatment (p< 0.01). After one month, the results of the follow-up indicated that there was a difference between the experimental and control groups in terms of behavioral problems and parenting style, and the effectiveness of the two treatment methods on behavioral problems and positive parenting remained after one month (p< 0.01). Conclusions: The results of the present study showed that both methods were effective. PMT method; however, had a higher effect on behavioral problems and Triple P a higher effect on dimensions of parenting. These results are useful for psychotherapists and counselors with regard to selecting the type of intervention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امید عیسی نژاد | omid isanejad
department of counseling, university of kurdistan, iran.
دانشگاه کردستان. گروه مشاوره.اتاق 111
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)

فریده خندان | faride xandan
department of counseling, university of kurdistan, iran.
دانشگاه کردستان. گروه مشاوره.اتاق 111
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-400-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-508040.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات