این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مبتنی بر نظریۀ خودکارآمدی بر سواد سلامت، خودکارآمدی و رفتارهای خود مراقبتی بیماران مبتلابه دیابت نوع دو
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: دیابت نوع دو یکی از مهمترین چالشهای سلامت عمومی است. خودکارآمدی و سواد سلامت از مهمترین عواملی هستند که در موفقیت خودمراقبتی در بیماران دیابتی نقش عمدهای دارند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر نظریۀ خودکارآمدی بر سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی و خودکارآمدی بیماران مبتلابه دیابت نوع دو انجام گرفت. مواد و روشها: این پژوهش مطالعهای نیمه تجربی با گروه کنترل و آزمون بود که در آن 70 بیمار مبتلابه دیابت نوع دو به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. دادهها با پرسشنامههای استاندارد,TOHFLA SDSCA, CIDS ارزیابی شده و برنامۀ آموزشی برای گروه آزمون اجرا و نتایج با نرم افزار آماری Spss ویرایش 16، تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: قبل از مداخله بین دو گروه کنترل آزمون از نظر میانگین نمرۀ خودکارآمدی (0/77=P،0/29=t) و خودمراقبتی (0/67 = P، 0/42 =t) و سواد سلامت (0/69 = P، 0/38 =t) تفاوت معناداری وجود نداشت؛ اما بعد از مداخلۀ آموزشی میانگین نمرات در گروه آزمون افزایش یافت و بین دو گروه، ازنظر میانگین نمرۀ خودکارآمدی (0/001 > P، 0/099 =t)، خود مراقبتی (0/003 = P، 3/13 =t) و سواد سلامت (0/01 = P، 2/66 =t) تفاوت معنادار، مشاهده شد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مداخلۀ آموزشی مبتنی بر نظریۀ خودکارآمدی در بهبود خودکارآمدی، سواد سلامت و رفتارهای خود مراقبتی بیماران مبتلا به دیابت مؤثر است. لذا استفاده از استراتژیهای خودکارآمدی در برنامۀ درمانی و کنترل بیماری در مبتلایان به دیابت توصیه میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش سلامت، خودکارآمدی، خود مراقبتی، سواد سلامت، دیابت نوع دو
عنوان انگلیسی
The Impact of Education Based on Self-efficacy Theory on Health Literacy, Self-efficacy and Self-care Behaviors in Patients With Type 2 Diabetes
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Type 2 diabetes is one of the most important public health challenges. Self-efficacy and health literacy play a key role in self-care for diabetic patients. The aim of this study was to determine the effect of training based on self-efficacy theory on health literacy, self-care behaviors and self-efficacy in patients with type 2 diabetes. Methods: This quasi-experimental study was conducted on 70 patients with type 2 diabetes that were randomly divided into two groups of experimental and control. Data were evaluated with standard questionnaires including TOHFLA, SDSCA, CIDS. The educational programs were implemented for the experimental group, then after the intervention, the results were analyzed by SPSS16 software. Results: Before the intervention, the two groups did not show a significant different in terms of mean scores for self-efficacy (t=0.29, P=0.77), self-care behavior (t=0.42, p= 0.67) and health literacy scores (t=0.38, p=0.69). However, after the educational intervention, the mean scores of the test group increased and both groups indicated a significant difference in mean scores of self-efficacy (t=0.099, p=0.001), self-care behavior (t=3.13, p=0.003) and health literacy scores (t=2.66, p=0.01). Conclusion: The results of this study showed that educational intervention based on self-efficacy theory is effective to improve self-efficacy and health literacy in diabetic patients. Therefore, the use of self-efficacy strategies is recommended for control programs in health care among diabetic people.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
صغری حجازی | soghra hejazi
social determinants of health research center , dept. of health education and health promotion, school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت،گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
نوشین پیمان | nooshin peyman
social determinants of health research center , dept. of health education and health promotion, school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت،گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
محمد تاجفرد | mohammad tajfard
social determinants of health research center , dept. of health education and health promotion, school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت،گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
حبیب الله اسماعیلی | habibollah esmaily
social determinants of health research center ,epidemiology and biostatistics, school of health,mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت ،گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی ، دانشکده بهداشت، ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-822-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات