این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از کم‌خونی فقر آهن در دانش آموزان دختر شهرستان فریدن : یک مطالعۀ نیمه تجربی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف : فقر آهن شایعترین مشکل تغذیه‌ای در جهان و یکی از عمده‌ترین علل کم‌خونی، به‌ویژه در دختران است. هدف از این مطالعه ارزیابی مداخلۀ آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی، بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از کم‌خونی فقر آهن بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش به روش مداخله‌ای (نیمه تجربی) روی 128 نفر از دانش‌آموزان دختر پایۀ دوم دبیرستان‌های شهرستان فریدن در سال 1395انجام گرفته است؛ که به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای مشتمل بر مشخصات جمعیت شناختی، سؤالات مربوط به سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و عملکرد بهداشتی بود که پس از تأیید روایی و پایایی ابزار استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون t زوجی و مستقل در نرم افزار  Spss تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: قبل از آموزش میانگین نمره سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و عملکرد بهداشتی در دو گروه، اختلاف معناداری نداشتند (0/05P). نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از کم‌خونی فقر آهن مؤثر بوده از این رو این الگو می‌تواند به عنوان چارچوبی برای طراحی و اجرای مداخلات آموزشی برای پیشگیری از کم‌خونی فقر آهن استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Application of Health Belief Model (HBM) to Promote Preventive Behaviors Against Iron-deficiency Anemia Among Female Students of High School Fereydan City: A Quasi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Iron deficiency is the most common nutritional problem in the world and is one of the main cause of anemia, especially in girls. The aim of this study was to evaluate the educational intervention program based on Health Belief Model (HBM) to increase preventive manners against iron-deficiency.  Material and Methods: This quasi-experimental study was conducted on 128  female students of high schools in the second grade Friedan city in 2015. They were randomly divided into intervention and control groups. The data gathering tool was a questionnaire including demographic characteristics, HBM constructs and health performance questionnaires which were used after confirmation of validity and reliability of the tool. The data were analyzed using descriptive statistics, paired and independent t-test in SPSS 22 software. Results: Before training, there was not a significant difference in the mean scores of the health belief model constructs and health function between two groups, (p > 0.05). But three months after intervention, the mean scores of perceived susceptibility, severity, benefits, barriers, perceived self-efficacy, practice guidance and health performance were significantly different between two groups (p < 0.001).  Conclusion: Education based on HBM has been effective in promoting the preventive behaviors of iron deficiency anemia, therefore this model can be used as a framework for designing and performing education interventions to prevent iron deficiency anemia.   
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حامد میرزایی | hamed mirzaei
dept. of health education and health promotion, school of public health, isfahan university of medical sciences iums , isfahan, iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکدۀ بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

داود شجاعی زاده | davoud shojaeizadeh
dept. of health education and health promotion, school of public health, tums, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

آذر طل | azar tol
dept. of health education and health promotion, school of public health, tums, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

سعیده قاسمی قلعه قاسمی | saeedeh ghasemi ghale ghasemi
dept. of health education and health promotion, school of public health, tums, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

محبوبه شیرزاد | mahboube shirzad
dept. of health education and health promotion, school of public health, tums, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-686-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات