این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر مداخله آموزشی براساس مدل اعتقاد بهداشتی بر انجام پاپ اسمیر در زنان شهر فسا
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تست پاپ اسمیر یک ابزار غربالگری سرطان دهانۀ رحم است که نقش مهمی در تشخیص زودرس، پیشگیری و تأخیر در پیشرفت اختلالات دهانۀ رحم دارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخلۀ آموزشی بر انجام پاپ اسمیر در زنان شهر فسا انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعۀ نیمه تجربی روی 160 نفر از زنان تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی فسا(80 نفر گروه آزمون و 80 نفر گروه شاهد) در سال 1395 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های اطلاعات جمعیت شناختی، سؤالات آگاهی و عملکرد، سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی در زمینه پاپ اسمیر بود که قبل و دو ماه بعد از مداخله تکمیل شد. برنامۀ آموزشی برای گروه آزمون طی 5 جلسه به صورت بحث گروهی به‌همراه ارائۀ پمفلت آموزشی اجرا شد. یافته‌ها با نرم افزار Spss ویرایش22 و در سطح معنی‌داری 0/05> P ، تجزیه و تحلیل شد.   یافته‌ها: میانگین نمرات آگاهی و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی (حساسیت، شدت، منافع و موانع درک شده) در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد پس از مداخله افزایش یافت (0.05>P). همچنین 51/25 درصد از زنان گروه آزمون تست پاپ اسمیر را انجام دادند که از نظر آماری معنی دار بود (0/001>P).   نتیجه‌گیری: ارتقای انجام تست پاپ اسمیر در زنان مطالعه شده، از سودمندی اجرای برنامۀ آموزشی و بهره‌گیری از مدل اعتقاد بهداشتی برای انجام غربالگری سرطان دهانۀ رحم حمایت می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زنان، سرطان دهانۀ رحم، پاپ اسمیر، مدل اعتقاد بهداشتی

عنوان انگلیسی The Effect of Educational intervention base on Health Belief Model on performing Pap smears in women of Fasa city
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Pap smear test is a cervical cancer screening tool that plays an important role in the early detection, prevention and delay of progression of the cervical disorder. Therefore, this study aimed to determine the effect of educational intervention on performing pap smear in women of Fasa city.   Materials and Methods: This quasi-experimental study were performed on 160 women referred to Fasa Health Centers (80 individuals in experimental and 80 in the control group) in 2015. The data collection tools were demographic questionnaires, Knowledge and performance questionnaires and HBM constructs in the field of pap smear which was completed before and two months after the intervention. The educational program for the test group was conducted during 5 sessions in a discussion group with the presentation of educational pamphlets. The findings were analyzed by SPSS 22 software at the significance level of P < 0.05. Results: The mean scores of awareness and HBM model constructs (susceptibility, severity, benefit and perceived barriers) were significantly increased in the experimental group compared to the control group after the intervention (P < 0/05). Also, 51.25% of women performed pap Smear test that was statistically significant (P < 0.001). Conclusions: Improving the performance of the Pap smear tests in women support the implementing a training program and taking advantage of the health belief model for cervical cancer screening.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Women, Cervical cancer, Pap smear, Health Belief Model

نویسندگان مقاله زهرا خیالی | zahra khiyali
dept. of public health, school of health, fasa university of medical sciences, fasa, iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)

راضیه اسدی | razieh asadi
dept. of public health, school of health, fasa university of medical sciences, fasa, iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)

افسانه قاسمی | afsaneh ghasemi
dept. of public health, school of health, fasa university of medical sciences, fasa, iran
دانشکده بهداشتگروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)

علی خانی ر جیحونی | ali khani jeihooni
dept. of public health, school of health, fasa university of medical sciences, fasa, iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی فسا (Fasa university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-684-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات