این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تأثیر تمرینات شناختی حرکتی بر وضعیت سلامت جسمانی و شناختی در سالمندان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: رسیدن به سن سالمندی از عمدهترین پیشرفتهای بشر است، ولی کاهش عملکرد جسمانی به ویژه تعادل، راه رفتن و نیز اختلالات شناختی از جمله مشکلات، در دوران سالمندان است که با عواقب و عوارض جسمانی، روانشناختی و اجتماعی همراه است. تحقیق حاضر با هدف بررسی آثار یک پروتکل تمرینی بر سلامت جسمی و شناختی در زنان سالمند ساکن در یک مرکز نگهداری از سالمندان صورت گرفت. مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی، 24 زن سالمند (با میانگین سنی 6/05±72/40 سال و میانگین وزن 4/55±62/66 کیلوگرم) با وضعیت شناختی سالم که در یک مرکز نگهداری سالمندان ساکن بودند، بصورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. گروه مداخله از یک دوره 12 هفتهای تمرینات ترکیبی (شناختی-حرکتی) استفاده کردند. آزمون تعادلی برگ (BBS یا Berg balance scale)، آزمون بلند شدن و رفتن زمان دار (TUG یا Timed up and go test)، آزمون رسیدن عملکردی (FRT یا Functional reach test) و آزمون کوتاه وضعیت ذهنی (MMSE یا Mini–mental state examination) قبل و پس از مداخله از افراد گرفته شد. یافتهها: یافتهها حاکی از بهبود نتایج آزمون FRT (0/002=p)، TUG (0/001=p)، آزمون تعادلی Berg (0/001=p) و آزمون MMSE (0/011p=)، در افراد گروه فعالیت بود. نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که برنامۀ تمرینی شناختی ـ حرکتی میتواند بر بهبود عملکرد حرکتی به ویژه تعادل و عوامل شناختی در زنان سالمند مؤثر باشد. بنابراین به نظر میرسد این نوع فعالیت، روش تمرینی سودمندی برای حفظ عملکرد حرکتی و کاهش سرعت کارکردهای ذهنی سالمندان باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سالمندی، سلامت، تعادل، شناخت، تمرینات شناختی حرکتی
عنوان انگلیسی
Effect of Cognitive-motor Exercises on Physical Health and Cognitive Status in Elderly
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Achieving old age is one of the major advances in human life, but reducing in physical activity, especially balance walking, and cognitive impairment including problems in the elderly are associated with physical, psychological and social consequences. The purpose of this study was to investigate the effect of a training protocol on cognition and physical health status in elderly women living in elderly care centers. Materials & Methods: In this quasi-experimental study, 24 elderly women with a healthy cognitive status (mean age, 72.40±6.05 years; weight, 62.66±4.55 kg) in an elderly care center were randomly divided into two groups of intervention and control. The intervention group used a 12-weeks course of combined training (cognitive-motor). Berg Balance Scale (BBS), Timed up and Go test (TUG), Functional Reach Test (FRT) and Mini-Mental State Examination (MMSE) were taken before and after the intervention. Results: The findings showed an improvement in the results of the FRT test (p=0.002), BBS test (p=0.001), TUG test (p=0.001) and MMSE test (p=0.011) in the intervention group. Conclusion: The results showed that cognitive-motor training program can be effective to improve motor performance especially balance and cognitive factors in elderly women. It seems that this type of activity is a beneficial training method for maintaining motor function and reduction the speed of mental function of the elderly people.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
صدیقه حسین پور | sedigheh hosseinpour
dept. of exercise physiology, physical education faculty, razi university, kermanshah, iran
گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه رازی (Razi university)
ناصر بهپور | naser behpour
dept. of exercise physiology, physical education faculty, razi university, kermanshah, iran
گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه رازی (Razi university)
وحید تادیبی | vahid tadibi
dept. of exercise physiology, physical education faculty, razi university, kermanshah, iran
گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه رازی (Razi university)
اعظم رمضان خانی | azam ramezankhani
dept. of physical education, rasam higher education institute, alborz, iran
گروه تربیت بدنی، موسسه آموزش عالی رسام، البرز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: موسسه آموزش عالی رسام
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-709-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مداخلات ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات