این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۳، شماره ۵۱، صفحات ۹-۲۵۰

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانش آموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد
چکیده فارسی مقاله پژوهش­های متعددی در مورد خودتنظیمی و بهداشت جسمی و نقش یادگیری خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی و انگیزش یادگیری انجام گرفته، اما مطالعات درباره­ی یادگیری خودتنظیمی و بهداشت روانی اندک است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانش­آموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد در سال 88-1387 انجام گرفت. روش­کار: در این مطالعه­ی آزمایشی، تعداد 30 نفر از دانش­آموزان پسر (15 نفر برای گروه آزمون و شاهد) با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای از نواحی هفتگانه­ی آموزش و پرورش شهر مشهد انتخاب گردید. ابتدا پرسش­نامه­های راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سلامت عمومی-28 به صورت پیش­آزمون در هر دو گروه اجرا شدند. سپس گروه آزمون تحت یک برنامه­ی آموزشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی به مدت 18 جلسه­ی یک ساعته قرار گرفتند. در پایان آموزش، پس­آزمون­های پرسش­نامه­های یاد شده در هر دو گروه اجرا شد. داده­های پژوهش با نرم­افزار SPSS و آزمون تی مستقل تحلیل شدند. یافته­ ها: بین میانگین­های نمرات اختلافی وضعیت سلامت روانی (34/0=P) و مولفه­های آن یعنی شکایات جسمانی (37/0=P)، اضطراب (59/0=P)، سوء­عملکرد اجتماعی (12/0=P) و افسردگی (19/0=P) در دو گروه آزمون و شاهد تفاوت معنی­داری وجود ندارد. نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج، آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانش­آموزان تاثیر معنی­داری ندارد. البتهرابطه­ی دو متغیر یاد شده می­تواند متاثر از عواملی هم­چون ابزار سنجش سلامت روانی، روش آموزش، مدت برنامه­ی آموزشی، فرصت تمرین و کاربرد راهبردها باشد. بنابراین برای قضاوت دقیق­تر پیرامون آن­ها، مطالعات بیشتری با در نظر گرفتن عوامل یاد شده ضرورت می­یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، دانش آموزان، سلامت روانی،

عنوان انگلیسی A study on the efficacy of teaching self-regulated learning strategies on mental health in boys studying in second grade of junior-high school in Mashhad
چکیده انگلیسی مقاله A large number of studies have been undergone about self-regulation, physical hygiene, and the role of self-regulated learning on school achievement and motivation of learning, but few researches has been done in the field of self-regulated leaning and mental health. This research has been done to investigate efficacy of teaching self-regulated learning strategies on mental health in boys who are studying in 2nd grade of junior high school in Mashhad between 2008 to 2009. Materials and Methods: At thisexperimental study,30 students (15 in each interventional or control group) were selected with random cluster multi-stage sampling method from heptagonal zones of the educational ministry office in Mashhad. At first, MSLQ (?) and GHQ-28 questionnaires were used as a pre-test in both groups. Interventional group received 18 one-hour educational sessions in self-regulated learning strategies , followed by post-test using the aforementioned questionnaires. The data were analyzed using independent T-test. Results: There was no meaningful difference between means of mental health condition (P=0.34) and its components as physical complaints (P=0.37), anxiety (P=0.59), social dysfunction (P=0.12) and depression (P=0.19) in both experimental and control groups. Conclusion: According to the results, teaching of self-regulated learning strategies do not have a significant effect on mental health. Although, the correlation between these variables can be affected by factors such as measurement tools, teaching method, the timing and length of teaching period, providing opportunity to practice and utilize strategies. More studies are needed to prove our hypothesis, provided to consider the mentioned confounding factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental health, students, teaching

نویسندگان مقاله جهانشیر توکلی زاده | jahanshir tavakoli zadeh
استادیار روان شناسی، مرکز تحقیقات توسعه ی اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1009.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات