این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۳، شماره ۵۰، صفحات ۳۵-۱۲۴
عنوان فارسی
اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی به شیوه ی گروهی (با تکیه بر مولفه های هوشیاری فراگیر بنیادین، تحمل پریشانی و تنظیم هیجانی) بر نشانه های افسردگی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) به شیوهی گروهی بر نشانههای افسردگی از طریق بهبود مولفههای هوشیاری فراگیر، تحمل پریشانی و تنظیم هیجانی است. روشکار: در این پژوهش شبهآزمایشی با استفاده از شیوهی نمونهگیری داوطلبانه از میان دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاههای فردوسی و علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 88-1387، تعداد بیست نفر که با استفاده از پرسشنامهی افسردگی بک دارای نشانههای افسردگی بودند، شناسایی شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. پرسشنامهی هوشیاری فراگیر فریبرگ (FMI)، مقیاس تحمل پریشانی (DTS) و مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی (DERS) روی دو گروه اجرا گردید. سپس رفتاردرمانی دیالکتیکی به شیوهی گروهی در هشت جلسه و طی چهار هفته بر روی گروه آزمون بر اساس راهنمای درمانی اجرا شد و گروه شاهد هیچ درمانی دریافت نکردند. در خاتمه، دو گروه، مقیاسهای پژوهش را تکمیل نمودند. ارزیابی پیگیر نیز یک ماه پس از اتمام درمان صورت گرفت. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تی برای نمونههای همبسته تحلیل گردیدند. یافته ها: نتایج حاکی از اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی در کاهش نشانههای افسردگی (001/0P<) و افزایش معنیدار در شاخصهای هوشیاری فراگیر (001/0=P) و تحمل پریشانی (05/0P<) بود. آزمودنیهای گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد در شاخص دشواریهای تنظیم هیجانی، کاهش معنیداری نشان ندادند. بهبودی مشاهده شده در گروه آزمون در پیگیری یک ماهه نیز حفظ شده بود. نتیجه گیری: به نظر میرسد DBT از طریق اثرگذاری بر مولفههای هوشیاری فراگیر و تحمل پریشانی، نشانههای افسردگی را کاهش میدهد
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتاردرمانی، افسردگی، هوشیاری فراگیر، تحمل، هیجان،
عنوان انگلیسی
Effectiveness of group dialectical behavior therapy (based on core mindfulness, distress tolerance and emotion regulation components) on depressive symptoms in university students
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to investigate the effectiveness of group Dialectical Behavior Therapy (DBT) on depressive symptoms through improves their mindfulness, distress tolerance and emotion regulation. Materials and Methods: In this semi-experimental study, 20 subjects with depressive symptoms (Beck Depression Inventory (BDI)≥14) were identified from the students of Ferdowsi University and Mashhad Medical Sciences University (during 2008-2009) using convenience sampling and then were randomly assigned in experimental and control group. For experimental group, DBT manual was performed in 8 sessions while control group subjects were not given treatment. Freiburg Mindfulness Inventory (FMI), Distress Tolerance Scale (DTS), and Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) used to assess clients before and after treatment. Follow- up evaluation was performed one month later. Data were analyzed by Repeated measures analysis of variance and Paired-samples T test. Results: The results indicated the efficacy of DBT in decreasing depressive symptoms (P< 0.001), with significant increasing in indexes of mindfulness (P=0.001) and distress tolerance (P< 0.05). However subjects in experimental group did not show significant decreases in emotion regulation index in comparison of control group. The subjects in experimental group had retained the improvements in one month follow-up. Conclusion: The results suggest that DBT can decrease some depression symptoms through effecting on mindfulness and distress tolerance components.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی مدرس غروی | morteza modares
استادیار گروه روان پزشکی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_881.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات