این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۳، شماره ۵۰، صفحات ۵۹-۱۴۸

عنوان فارسی تحلیل مسیر منبع کنترل، نشانگان افسردگی و پیشرفت تحصیلی بر افکار خودکشی:نقش تعدیل کنندگی جنس
چکیده فارسی مقاله مطالعات شیوع­شناسی نشان می­دهد که مشکلات مربوط به بهداشت روانی در بین دانشجویان، یکی از عمده­ترین مسائل آموزش عالی است. لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش منبع کنترل، نشانگان افسردگی و پیشرفت تحصیلی بر افکار خودکشی دانشجویان انجام شد. روش­کار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و بر حسب نوع استفاده از نتایج، کاربردی است. نمونه­ای شامل250 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 88-1387 است که به روش خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب و با مقیاس­های افکار خودکشی (SIS)، افسردگی دانشجویان (UCDI) و منبع کنترل راتر مورد اندازه­گیری قرار گرفتند. داده­های به دست آمده از مقیاس­های مذکور با استفاده از روش تحلیل مسیر به کمک نرم­افزار لیزرل تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج بررسی همبستگی بین متغیرهای پیش­بین و ملاک حاکی از آن است که جهت رابطه در هر دو گروه دختر و پسر در ماتریس همبستگی دو متغیره یکسان است. اما معنی­داری ضرایب و میزان واریانس تبیین شده­ی بین متغیرها در دو گروه دختر و پسر متفاوت است. نتیجه­ گیری: یافته­ها حاکی از ضرورت توجه به متغیر­های منبع کنترل، میزان افسردگی و پیشرفت تحصیلی و ارتباط آن­ها با افکار خودکشی دانشجویان است. جهت حفظ و ارتقای بهداشت روانی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان و ارایه­ی خدمات مناسب بهداشت روانی باید به نقش اثربخشی این متغیرها توجه شده و در آزمون­های غربالگری و پایش سلامت روانی دانشجویان مد نظر قرار گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، افکار خودکشی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان، منبع کنترل،

عنوان انگلیسی Path analysis of locus of control, symptoms of depression and suicidal ideation on academic achievement: The role of gender as moderator
چکیده انگلیسی مقاله Epidemiology studies show that prevalence related to mental health problems among university students is the main problem in the higher education system. In this study, the role of locus of control, symptoms of depression and suicidal ideation on the academic achievement of students has been investigated. Materials and Methods: For this purpose, Suicidal Ideation Scale (SIS), Student Depression (UCDI) and Locus of Control Rotter (LOC) were administrated on a sample includes 250 students of Tehran University in 2008-2009 scholastic years who selected by multistage cluster sampling method. Data obtained from these scales was analyzed by Lisrel software with path analysis method. Results: Results of correlation between predictor and criteria variables suggests that the direction of relationship in bi-variate correlation matrix for both male and female is the same, but, its strong and explained variances by variables in two groups are different. Conclusion: Results indicated the necessity of considering to locus of control, depression and academic achievement and their relationship with suicidal thoughts in students. To maintain and promotion mental health, increasing academic achievement and providing appropriate mental health services for university students; effectiveness role of these variables in mental health screening and monitoring of students should be considered
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا فدایی | zahra fadaee
کارشناسی ارشد روان شناسی خانواده درمانی، پژوهشکده ی خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1015.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات