این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۳، شماره ۵۰، صفحات ۵۹-۱۴۸
عنوان فارسی
تحلیل مسیر منبع کنترل، نشانگان افسردگی و پیشرفت تحصیلی بر افکار خودکشی:نقش تعدیل کنندگی جنس
چکیده فارسی مقاله
مطالعات شیوعشناسی نشان میدهد که مشکلات مربوط به بهداشت روانی در بین دانشجویان، یکی از عمدهترین مسائل آموزش عالی است. لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش منبع کنترل، نشانگان افسردگی و پیشرفت تحصیلی بر افکار خودکشی دانشجویان انجام شد. روشکار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و بر حسب نوع استفاده از نتایج، کاربردی است. نمونهای شامل250 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 88-1387 است که به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و با مقیاسهای افکار خودکشی (SIS)، افسردگی دانشجویان (UCDI) و منبع کنترل راتر مورد اندازهگیری قرار گرفتند. دادههای به دست آمده از مقیاسهای مذکور با استفاده از روش تحلیل مسیر به کمک نرمافزار لیزرل تحلیل شدند. یافته ها: نتایج بررسی همبستگی بین متغیرهای پیشبین و ملاک حاکی از آن است که جهت رابطه در هر دو گروه دختر و پسر در ماتریس همبستگی دو متغیره یکسان است. اما معنیداری ضرایب و میزان واریانس تبیین شدهی بین متغیرها در دو گروه دختر و پسر متفاوت است. نتیجه گیری: یافتهها حاکی از ضرورت توجه به متغیرهای منبع کنترل، میزان افسردگی و پیشرفت تحصیلی و ارتباط آنها با افکار خودکشی دانشجویان است. جهت حفظ و ارتقای بهداشت روانی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان و ارایهی خدمات مناسب بهداشت روانی باید به نقش اثربخشی این متغیرها توجه شده و در آزمونهای غربالگری و پایش سلامت روانی دانشجویان مد نظر قرار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
افسردگی، افکار خودکشی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان، منبع کنترل،
عنوان انگلیسی
Path analysis of locus of control, symptoms of depression and suicidal ideation on academic achievement: The role of gender as moderator
چکیده انگلیسی مقاله
Epidemiology studies show that prevalence related to mental health problems among university students is the main problem in the higher education system. In this study, the role of locus of control, symptoms of depression and suicidal ideation on the academic achievement of students has been investigated. Materials and Methods: For this purpose, Suicidal Ideation Scale (SIS), Student Depression (UCDI) and Locus of Control Rotter (LOC) were administrated on a sample includes 250 students of Tehran University in 2008-2009 scholastic years who selected by multistage cluster sampling method. Data obtained from these scales was analyzed by Lisrel software with path analysis method. Results: Results of correlation between predictor and criteria variables suggests that the direction of relationship in bi-variate correlation matrix for both male and female is the same, but, its strong and explained variances by variables in two groups are different. Conclusion: Results indicated the necessity of considering to locus of control, depression and academic achievement and their relationship with suicidal thoughts in students. To maintain and promotion mental health, increasing academic achievement and providing appropriate mental health services for university students; effectiveness role of these variables in mental health screening and monitoring of students should be considered
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا فدایی | zahra fadaee
کارشناسی ارشد روان شناسی خانواده درمانی، پژوهشکده ی خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1015.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات