این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۳، شماره ۴۹، صفحات ۳۰-۴۱
عنوان فارسی
بررسی رابطه ی بین مولفه های هوش هیجانی و عزت نفس با نشانگان وانمودگرایی (سندرم ایمپاستر)
چکیده فارسی مقاله
یکی از ویژگیهای شخصیتی که روی عملکرد دانشجویان تاثیر میگذارد، نشانگان ایمپاستر (وانمودگرایی) است. کلانس و ایمز برای نخستین بار پدیدهی وانمودگرایی را معرفی کردند و معتقدند که این پدیده یکی از انواع موانع پیشرفت و موفقیت محسوب میشود. این پژوهش با هدف بررسی رابطهی بین مولفههای هوش هیجانی و عزت نفس با نشانگان ایمپاستر در بین دانشجویان رشتهی پزشکی انجام پذیرفت. روشکار: این تحقیق از نوع همبستگی بوده و جامعهی آماری آن، تمام دانشجویان پزشکی دانشگاه گیلان و دانشجویان ایرانی رشتهی پزشکی در دانشگاه ایروان (ارمنستان) در سال تحصیلی 89-1388 بودند که از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 146 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان و 54 نفر از دانشجویان دانشکدهی پزشکی ایروان به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل مقیاس هوش هیجانی شوت، آزمون عزت نفس کوپراسمیت و مقیاس نشانگان ایمپاستر کلانس بود. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی و رگرسیون همزمان مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بین عزت نفس با نشانگان ایمپاستر همبستگی معنیدار و معکوس وجود دارد (0001/0>P). در بین مولفههای هوش هیجانی، مولفهی ارزیابی و بیان هیجان و بهرهبرداری از هیجان، رابطهی مثبت و معنیداری با نشانگان ایمپاستر دارد (009/0>P) و بین مولفهی تنظیم هیجان با نشانگان ایمپاستر رابطهی معنی داری مشاهده نشد (2/0=P). همچنین در بین متغیرهای پیشبین تنها ضریب همبستگی مولفهی بهرهبرداری از هیجان دانشجویان پزشکی دانشگاه گیلان و دانشکدهی پزشکی ایروان با هم تفاوت معنیداری داشت. نتیجه گیری: افراد دارای نشانگان ایمپاستر، با وجود شواهد بیرونی موفقیتها، در درونیسازی موفقیتهای خود ناتوان هستند و عزت نفس نامطمئن، از ویژگیهای این افراد میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عزت نفس، هوش هیجانی، نشانگان ایمپاستر،
عنوان انگلیسی
The study of relationship between emotional intelligence and self-esteem with imposter syndrome
چکیده انگلیسی مقاله
One of the personality characteristics affecting on the student’s performance is imposter syndrome. Klans and Aimes first introduced pretendism phenomenon and believed that this phenomenon serves as progress and success obstacle. This study had done aiming to investigate relationship between emotional intelligence and self-esteem with imposter syndrome among medical students. Materials and Methods: In a correlational study, 146 medical students, studying in Gilan Medical university and 54 participants from Yerevan medical college were selected through classified random sampling in 2009-2010.Study tools were Showt emotional intelligence scale, Cooper Smith self-esteem test and imposter syndrome scale (CIPS). Data was analyzed by correlation and regression model. Results: Self-esteem has negative significant correlation with imposter syndrome (P< 0.0001). Among emotional intelligence indicators, evaluation indicator, emotional expression and emotional productivity have positive significant correlation (P< 0.009) with imposter syndrome (P=0.2), while there is no correlation between emotional regulation and imposter syndrome. Also there was a significant difference among predictive variables of Guilan University and Yerevan medicine college students in terms of emotional productivity indicator. Conclusion: Although Individuals with imposter syndrome are successful in their performance, they are not capable to internalize their successes and gain self-esteem.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotional intelligence, Imposter syndrome, self-esteem
نویسندگان مقاله
آزیتا حدادی بهرام | azita bahram
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1023.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات