این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۲، شماره ۴۸، صفحات ۸۳-۶۶۲
عنوان فارسی
عوامل موثر در الگوی مناسب باورهای انگیزشی دانش آموزان دبیرستانی در شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
باورهای انگیزشی دستهای از معیارهای شخصی و اجتماعی هستند که افراد برای انجام یک عمل به آنها مراجعه میکنند. این باورها دربرگیرندهی چندین سازهی متفاوت هستند که توسط الگوهای نظری متفاوت مانند نظریههای اسناد، خود کارآمدی، هدف و انگیزش درونی به وجود آمدهاند. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر (خانوادگی، فردی، آموزشگاهی و محیطی) در الگوی مناسب باورهای انگیزشی دانشآموزان تهرانی است. روشکار: این پژوهش، پیمایشی و نمونهی آماری آن را 499 دانشآموز دبیرستانی شامل 282 دختر (6/56 درصد) و 217 پسر (4/43 درصد) با دامنهی سنی 18-15 سال تشکیل دادند که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی از میان دانشآموزان دبیرستانهای منطقهی یک آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 89-1388 انتخاب شدند. پرسشنامهی راهبردهای خودانگیخته برای یادگیری (MSLQ)، پرسشنامهی تجدید نظر شدهی سنجش نگرش نسبت به مدرسه (SAAS-R)، مقیاس کنترل درونیبیرونی راتر، پرسشنامهی محققساخته جهت سنجش عوامل آموزشگاهی، پرسشنامهی محققساخته جهت سنجش فرهنگ و ارزشهای اجتماعی و پرسشنامهی وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده در اختیار آنها قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از آزمون مقایسهی میانگینهای مستقل، همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان چندگانه استفاده شد. یافتهها: بیشترین ارتباط معنیدار عوامل فوق با باورهای انگیزشی دانشآموزان به ترتیب عبارت بودند از عوامل محیطی (440/0=r)، عوامل فردی (426/0=r) و عوامل آموزشگاهی (248/0=r) (01/0>P). همچنین عوامل خانوادگی ارتباط معنیداری با باورهای انگیزشی دانشآموزان نداشت (002/0-=r، 05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزش، دانش آموز، کنترل درونی بیرونی، نگرش،
عنوان انگلیسی
Factors influencing on the proper model of motivational beliefs in high school students, Tehran, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Motivational beliefs are a series of personal and social criteria to which people refer in order to perform an action and they include different constructions which are made by different theoretical models such as attribution theory, self-efficiency theory, goal theory and intrinsic motivation theory. The purpose of this study was to examine the effective factors (familial, Individual, academic and environmental) on providing a good model for motivational beliefs of students, Tehran city, capital of Iran. Materials and Methods: The present research was conducted through survey method and statistical sample comprise 499 high school students including: 282 female (56.6%) and 217 male (43.4%) within the age group of 15-18. These students were selected by proportionate stratified sampling among high school students located in district 1 of Tehran city in 2010. The instruments utilized were Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ), The School Attitude Assessment Survey_Revised (SAAS_R), Rotter's internal-external control scale, Researcher designed questionnaire for assessing academic factors, Researcher designed questionnaire for assessing social values and culture and family socio-economic status questionnaire. The data was analyzed through independent sample tests, pearson correlation test and multiple simultaneous regressions. Results: The results revealed that most significant relation between previous mentioned factors and students' motivational beliefs in order include: environmental factors (r=0.440), individual factors (r=0.426) and academic factors (r=0.248) (P< 0.01). Familial factors do not have significant relationship with students' motivational beliefs (r=-0.002, P>0.05). Conclusion: The study revealed that there were direct and positive relations between students' motivational beliefs and environmental, individual and academic factors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attitude, Internal-external control, Motivation, Student
نویسندگان مقاله
ژاله طاهری | zhaleh taher
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1029.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات