این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۲، شماره ۴۸، صفحات ۸۳-۶۶۲

عنوان فارسی عوامل موثر در الگوی مناسب باورهای انگیزشی دانش آموزان دبیرستانی در شهر تهران
چکیده فارسی مقاله باورهای انگیزشی دسته­ای از معیارهای شخصی و اجتماعی هستند که افراد برای انجام یک عمل به آن­ها مراجعه می­کنند. این باورها دربرگیرنده­ی چندین سازه­ی متفاوت هستند که توسط الگوهای نظری متفاوت مانند نظریه­های اسناد، خود کارآمدی، هدف و انگیزش درونی به وجود آمده­اند. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر (خانوادگی، فردی، آموزشگاهی و محیطی) در الگوی مناسب باورهای انگیزشی دانش­آموزان تهرانی است. روش­کار: این پژوهش، پیمایشی و نمونه­ی آماری آن را 499 دانش­آموز دبیرستانی شامل 282 دختر (6/56 درصد) و 217 پسر (4/43 درصد) با دامنه­ی سنی 18-15 سال تشکیل دادند که به روش نمونه­گیری طبقه­ای نسبی از میان دانش­آموزان دبیرستان­های منطقه­ی یک آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 89-1388 انتخاب شدند. پرسش­نامه­ی راهبردهای خودانگیخته برای یادگیری (MSLQ)، پرسش­نامه­ی تجدید نظر شده­ی سنجش نگرش نسبت به مدرسه (SAAS-R)، مقیاس کنترل درونی­بیرونی راتر، پرسش­نامه­ی محقق­ساخته جهت سنجش عوامل آموزشگاهی، پرسش­نامه­ی محقق­ساخته جهت سنجش فرهنگ و ارزش­های اجتماعی و پرسش­نامه­ی وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده در اختیار آن­ها قرار گرفت. جهت تحلیل داده­ها از آزمون مقایسه­ی میانگین­های مستقل، همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان چندگانه استفاده شد. یافته‌ها: بیشترین ارتباط معنی­دار عوامل فوق با باورهای انگیزشی دانش­آموزان به ترتیب عبارت بودند از عوامل محیطی (440/0=r)، عوامل فردی (426/0=r) و عوامل آموزشگاهی (248/0=r) (01/0>P). هم­چنین عوامل خانوادگی ارتباط معنی­داری با باورهای انگیزشی دانش­آموزان نداشت (002/0-=r، 05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزش، دانش آموز، کنترل درونی بیرونی، نگرش،

عنوان انگلیسی Factors influencing on the proper model of motivational beliefs in high school students, Tehran, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Motivational beliefs are a series of personal and social criteria to which people refer in order to perform an action and they include different constructions which are made by different theoretical models such as attribution theory, self-efficiency theory, goal theory and intrinsic motivation theory. The purpose of this study was to examine the effective factors (familial, Individual, academic and environmental) on providing a good model for motivational beliefs of students, Tehran city, capital of Iran. Materials and Methods: The present research was conducted through survey method and statistical sample comprise 499 high school students including: 282 female (56.6%) and 217 male (43.4%) within the age group of 15-18. These students were selected by proportionate stratified sampling among high school students located in district 1 of Tehran city in 2010. The instruments utilized were Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ), The School Attitude Assessment Survey_Revised (SAAS_R), Rotter's internal-external control scale, Researcher designed questionnaire for assessing academic factors, Researcher designed questionnaire for assessing social values and culture and family socio-economic status questionnaire. The data was analyzed through independent sample tests, pearson correlation test and multiple simultaneous regressions. Results: The results revealed that most significant relation between previous mentioned factors and students' motivational beliefs in order include: environmental factors (r=0.440), individual factors (r=0.426) and academic factors (r=0.248) (P< 0.01). Familial factors do not have significant relationship with students' motivational beliefs (r=-0.002, P>0.05). Conclusion: The study revealed that there were direct and positive relations between students' motivational beliefs and environmental, individual and academic factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attitude, Internal-external control, Motivation, Student

نویسندگان مقاله ژاله طاهری | zhaleh taher
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1029.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات