این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۲، شماره ۴۸، صفحات ۸۳-۶۷۴
عنوان فارسی
مقایسه ی ویژگی های ترسیمی کودکان پرورشگاهی و غیرپرورشگاهی در آزمون ترسیم خانواده
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، مقایسهی ویژگیهای ترسیمی کودکان پرورشگاهیو غیرپرورشگاهی در آزمون ترسیم خانواده است. روشکار: این پژوهش علیمقایسهای در اردیبهشت 1388 با نمونهای شامل 26 دختر و 8 پسر 7 تا 10 ساله انجام شد که 13 دختر و 4 پسر در هر کدام از گروههای ساکن مرکز شبانهروزی و خانوادهی عادی قرار داشتند. کودکان پرورشگاهی به شیوهی در دسترس از مرکز شبانهروزی و کودکان غیرپرورشگاهی به شیوهی تصادفی از مدارس ابتدایی شهر رشت انتخاب شدند. آزمون ترسیم خانواده به شیوهی کرمن استفاده گردید و از آزمودنیها خواسته شد با مداد، خانوادهای را که دوست دارند به تصویر بکشند. دربارهی نقش، جنس، سن و احساس اشخاص ترسیم شده نسبت به هم و این که کودک دوست دارد جای کدام یک از افراد باشد، پرسش گردید. تحلیل آماری دادهها در مورد شاخصهای ترسیم خانواده بر اساس آزمون آماری مجذور خی انجام شد. یافتهها: در شاخصهای محتوایی ترسیم خانواده شامل اولین فرد ترسیم شده، بزرگترین فرد، همسانسازی کودک، آخرین فرد ترسیم شده، حذف کامل فرد و در شاخصهای ترسیمی مانند وسعت ترسیم، نیروی خطوط ترسیم، جهت ترسیم و فاصلهی کودک از والدین، بین کودکان دو گروه تفاوت معنیداری دیده نشد و فقط در مورد افزودن فرد جدید، تفاوت بین دو گروه معنیدار بود (039/0=P). تعارضات کودکان پرورشگاهی بیشتر پیرامون والدین بود در حالی که در مورد کودکان غیر پرورشگاهی، تعارضات میان کودک با سایر کودکان در خانواده دیده شد. نتیجهگیری: بر اساس آزمون ترسیم خانواده تعارضات کودکان پرورشگاهی و غیر پرورشگاهی متفاوت است
کلیدواژههای فارسی مقاله
آزمون ترسیم خانواده، پرورشگاهی، کودک،
عنوان انگلیسی
A comparison of drawing characters of orphanage children and non-orphanage in Draw-a-Family Test
چکیده انگلیسی مقاله
Thepurpose of the present project is to compare drawing characters of orphanage children and non-orphanage in draw a family test. Materials and Methods: Thisis a causal-comparative study which was done in April-May 2009. The sample consisted of 13 girls and 4 boys aged 7-10 in each of orphanage and non-orphanage groups. Orphanage group were selected from boarding house by available sampling and non-orphanage group were selected from Rasht elementary schools randomly. In this project Draw-a-Family Test has been performed by Corman procedure. Thus, the participants were asked to imagine a desirable family and draw it on the paper. Then, each child was asked about the role, age and the feeling of illustrated people toward each other and the character he liked to be instead. Data was analyzed by chi-square test. Results: Results indicated that in content indexes of Drawing-a-Family Test, such as the first drawn person, the biggest drawn person, the child identification issue, the last drawn person, the complete remove person and in drawing indexes of the test such as the extend of draw, the force of drawn lines, draw orientation, the child distance to parent, no significant difference was found between two groups, but there was a significant difference about add new person index between two groups (P=0.039). Orphanage group showed conflicts about the parent, while non-orphanage group had conflicts about the children of the family. Conclusion: According to Draw-a-Family Test, orphanage and non-orphanage children have different conflicts.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
child, Draw a family test, Orphanage
نویسندگان مقاله
عادله اصلی پور | adeleh aslipoor
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1030.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات