این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۲، شماره ۴۸، صفحات ۸۳-۶۷۴

عنوان فارسی مقایسه ی ویژگی های ترسیمی کودکان پرورشگاهی و غیرپرورشگاهی در آزمون ترسیم خانواده
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، مقایسه­ی ویژگی­های ترسیمی کودکان پرورشگاهیو غیرپرورشگاهی در آزمون ترسیم خانواده است. روش­کار: این پژوهش علی­مقایسه­ای در اردیبهشت 1388 با نمونه­ا­ی شامل 26 دختر و 8 پسر 7 تا 10 ساله انجام شد که 13 دختر و 4 پسر در هر کدام از گروه­های ساکن مرکز شبانه­روزی و خانواده­ی عادی قرار داشتند. کودکان پرورشگاهی به شیوه­ی در دسترس از مرکز شبانه­روزی و کودکان غیرپرورشگاهی به شیوه­ی تصادفی از مدارس ابتدایی شهر رشت انتخاب شدند. آزمون ترسیم خانواده به شیوه­ی کرمن استفاده گردید و از آزمودنی­ها خواسته شد با مداد، خانواده­ای را که دوست دارند به تصویر بکشند. درباره­ی نقش، جنس، سن و احساس اشخاص ترسیم شده نسبت به هم و این که کودک دوست دارد جای کدام یک از افراد باشد، پرسش گردید. تحلیل آماری داده­ها در مورد شاخص­های ترسیم خانواده بر اساس آزمون آماری مجذور خی انجام شد. یافته‌ها: در شاخص­های محتوایی ترسیم خانواده شامل اولین فرد ترسیم شده، بزرگ­ترین فرد، همسان­سازی کودک، آخرین فرد ترسیم شده، حذف کامل فرد و در شاخص­های ترسیمی مانند وسعت ترسیم، نیروی خطوط ترسیم، جهت ترسیم و فاصله­ی کودک از والدین، بین کودکان دو گروه تفاوت معنی­داری دیده نشد و فقط در مورد افزودن فرد جدید، تفاوت بین دو گروه معنی­دار بود (039/0=P). تعارضات کودکان پرورشگاهی بیشتر پیرامون والدین بود در حالی که در مورد کودکان غیر پرورشگاهی، تعارضات میان کودک با سایر کودکان در خانواده دیده شد. نتیجه‌گیری: بر اساس آزمون ترسیم خانواده تعارضات کودکان پرورشگاهی و غیر پرورشگاهی متفاوت است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون ترسیم خانواده، پرورشگاهی، کودک،

عنوان انگلیسی A comparison of drawing characters of orphanage children and non-orphanage in Draw-a-Family Test
چکیده انگلیسی مقاله Thepurpose of the present project is to compare drawing characters of orphanage children and non-orphanage in draw a family test. Materials and Methods: Thisis a causal-comparative study which was done in April-May 2009. The sample consisted of 13 girls and 4 boys aged 7-10 in each of orphanage and non-orphanage groups. Orphanage group were selected from boarding house by available sampling and non-orphanage group were selected from Rasht elementary schools randomly. In this project Draw-a-Family Test has been performed by Corman procedure. Thus, the participants were asked to imagine a desirable family and draw it on the paper. Then, each child was asked about the role, age and the feeling of illustrated people toward each other and the character he liked to be instead. Data was analyzed by chi-square test. Results: Results indicated that in content indexes of Drawing-a-Family Test, such as the first drawn person, the biggest drawn person, the child identification issue, the last drawn person, the complete remove person and in drawing indexes of the test such as the extend of draw, the force of drawn lines, draw orientation, the child distance to parent, no significant difference was found between two groups, but there was a significant difference about add new person index between two groups (P=0.039). Orphanage group showed conflicts about the parent, while non-orphanage group had conflicts about the children of the family. Conclusion: According to Draw-a-Family Test, orphanage and non-orphanage children have different conflicts.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله child, Draw a family test, Orphanage

نویسندگان مقاله عادله اصلی پور | adeleh aslipoor
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1030.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات