این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۱، شماره ۴۱، صفحات ۷-۱۴

عنوان فارسی مطالعه ی مورد-شاهدی سبک‌های دفاعی و اضطراب حالت-صفت در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب منتشر
چکیده فارسی مقاله رابطه ی بین مکانیسم های دفاعی و اضطراب در متون علمی مطرح می باشد. با توجه به شیوع اختلال اضطراب منتشر (GAD) به ارزیابی سبک‌های دفاعی و ارتباط آن با اضطراب حالت- صفت در دانشجویان مبتلا به GAD پرداختیم. روش کار: تعداد 30 دانشجوی مبتلا به GAD و 30 دانشجوی غیرمبتلای 27-19 ساله (15 پسر و 15 دختر در هر گروه) که از نظر متغیرهای جمعیت‌شناختی همتاسازی شده بودند به روش نمونه گیری در دسترس از بین داوطلبان انتخاب شدند. تمام دانشجویان تحت مصاحبه ی بالینی ساخت‌یافته و پرسش نامه ی سلامت عمومی قرار گرفتند تا معیارهای ورود را داشته باشند. سپس دو گروه به پرسش‌نامه‌های سبک دفاعی-40 (DSQ-40) و اضطراب حالت- صفت اشپیلبرگر (STAI) پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی، آزمون های تی مستقل، ضریب همبستگی و تحلیل واریانس دوسویه استفاده شد. یافته ها: به طور معنی داری استفاده از سبک دفاعی پخته در گروه غیرمبتلا بیشتر بود (032/0P<) و مکانیسم‌های دفاعی شوخی(048/0P<)، انکار(034/0P<)، فرونشانی(035/0P<)، گسست(040/0P<) و دلیل‌تراشی(0005/0P<) در گروه غیرمبتلا و فرافکنی(002/0P<) و جسمانی‌سازی (001/0P<) در گروه مبتلا بیشتر مورد استفاده قرار گرفته بودند. همبستگی معکوس متوسط و معنی داری بین نمره ی اضطراب حالت- صفت با نمره ی سبک دفاعی پخته وجود داشت. همبستگی بین سبک دفاعی ناپخته و اضطراب حالت اندک بود و بین سبک دفاعی نوروتیک و اضطراب حالت- صفت رابطه‌ای مشاهده نشد. نتیجه گیری: افراد با سطح مطلوب سلامت عمومی و نمره ی اضطراب حالت- صفت پایین، از سبک دفاعی پخته استفاده می‌کنند. استفاده ی دانشجویان سالم از مکانیسم‌های دفاعی شوخی و فرونشانی نیز این نتیجه‌گیری را حمایت می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Case-control study of defense styles and state-trait anxiety among college students with general anxiety disorder
چکیده انگلیسی مقاله The relation between defense mechanisms and anxiety has been shown in scientific texts. Considering epidemiology of generalized anxiety disorder (GAD), this study investigated the correlation between defense styles and trait-state anxiety among university students afflicted with GAD. Materials and Methods: The participants included 30 university students afflicted with GAD and 30 normal ones with the age range of 19 to 27 years old (15 male and 15 female in each group). The subjects, selected via convenient sampling method, were matched with each other in terms of demographical variables. All subjects met the inclusion criteria by answering to structured clinical interview (SCID-CV) and general health questionnaire (GHQ-28). Information questionnaire groups completed defense style questionnaire (DSQ-40) and Spielberger state-trait anxiety inventory (STAI). To analyze data, descriptive statistics, independent t-test, Pearson’s correlation coefficient, and analysis of variance were employed. Results: An indication of a significant difference in utilization of mature defense mechanism was observed by normal versus GAD students (P< 0.032). The normal students used the defense mechanisms of humor (P< 0.048), denial (P< 0.034), suppression (P< 0.035), dissociation (P< 0.040), and rationalization (P< 0.0005) more significantly; the GAD students used projection (P< 0.002) and somatization (P< 0.001) more significantly. There were significant negative correlations between the scores of general health level as well as state-trait anxiety with mature defense mechanisms. The results showed a poor support for the correlation between immature defense mechanisms and state-trait anxiety; no correlation was observed between neurotic defense style and state-trait anxiety. Conclusion: People with a good level of general health and a low score on state-trait anxiety tend to use mature defense mechanisms more significantly. Furthermore, using humor and projection defense mechanisms by normal students support the findings of this study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمدرضا محمدپور یزدی | ahmad mohamadpour
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1639.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات