این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۰، شماره ۴۰، صفحات ۲۷۳-۲۸۰

عنوان فارسی فراوانی آسیب شناسی روانی در معلمین مدارس ابتدایی شهر کرد
چکیده فارسی مقاله تاثیر انکارناپذیر معلم بر متعلم از جمله مباحث مطرح دنیای تعلیم و تربیت است. یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر عملکرد معلمان بهداشت روانی است چرا که معلم سالم یعنی تعلیم و تربیت سالم و تعلیم و تربیت سالم یعنی جامعه ی سالم. روش کار: مطالعه ی حاضر با هدف بررسی فراوانی آسیبشناسی روانی در معلمین مدارس ابتدایی شهرکرد در سال تحصیلی 85-1384 انجام شد. این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی تحلیلی بود که جامعه ی آماری آن شامل 1008 معلم شاغل در 139 مدرسه ابتدایی ناحیه ی 1 و2 شهرکرد بود. میزان پاسخگویی70% بود و در مجموع 705 معلم در این پژوهش شرکت داشتند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه ی استاندارد شده ی SCL-90-R و پرسشنامه ی ویژگی های فردی و اجتماعی آنان جمع آوری گردید. سپس با استفاده از ‌SPSS و آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمون تی، آنالیز واریانس، آزمونهای تعقیبی و رگرسیون) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: 4/27% معلمان دچار درجاتی از آسیب شناسی روانی بودند که بالاترین میزان شیوع مربوط به شکایات جسمانی با 9/74% و پایین ترین میزان شیوع مربوط به ترس مرضی با 6/20% بود. ارتباط معنی داری بین آسیب شناسی روانی با وضعیت تاهل (7/0=P) و سنوات خدمت (77/0=P) مشاهده نگردید. ارتباط معنی دار معکوسی بین وجود آسیب شناسی روانی با میزان درآمد ماهیانه و سطح تحصیلات (p< 0.001 ) مشاهده گردید. نتیجه گیری: مقایسه ی نتایج این پژوهش با دیگر مطالعات انجام شده نشان دهنده ی بالا بودن میزان آسیب شناسی روانی در معلمان جامعه ی پژوهش می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب شناسی روانی، فراوانی، مدارس، معلم،

عنوان انگلیسی Prevalence of psychiatric symptoms among elementary school teachers in Shahrekord, western part of Iran
چکیده انگلیسی مقاله The effect of teachers on the learners is considered undeniable in educational research. The importance of teachers’ mental health is very obvious because a healthy teacher means safe education and safe education guarantees a safe society. Materials and Methods:Theaim of this study was investigating the prevalence of psychiatric symptoms among elementary school teachers in Shahrekord in 2005-2006 academic years. 1008 teachers from 139 elementary schools (districts 1 and 2) in Shahrekord made the population of this descriptive, cross-sectional study. Seventy percents of teachers answered the questions and 705 teachers participated in this research. The required data gathered via Scl-90-R standardized questionnaire and personal and social features questionnaire. Descriptive and analytical data analysis (t-test, analysis variants, post hoc and regression) were done through SPSS. Results: Some degrees of mental disorder were seen in 27.4% of teachers. The highest of prevalence was related to somatization disorder (74.9%) and the lowest was phobia (20.6%). There was no significant relationship between prevalence of mental disorders and marital status (P=0.7) and teaching experience (P=0.77). A significant reverse relationship was observed between prevalence of psychiatric symptoms, income, and degree of education (P< 0.001). Conclusion: The results showed that the prevalence of mental disorder was high among the subjects of the study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Prevalence, Psychiatric symptoms, SCL-90-R, Teacher

نویسندگان مقاله پروین محمدی | parvin mohamadi
مربی روان پرستاری دانشکده پرستاری شهرکرد


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1652.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات