این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۰، شماره ۴۰، صفحات ۲۸۱-۲۸۸
عنوان فارسی
رابطه ی ویژگی های شخصیت و بهداشت روان شناختی با "توجه آگاهانه به حال" در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیت و بهداشت روان شناختی با "توجه آگاهانه به حال" دانشجویان صورت گرفته است. روش کار: در یک مطالعه ی توصیفی از نوع همبستگی 357 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 86-87 به صورت تصادفی ساده انتخاب و پرسش نامه های ویژگی های شخصیتی آیزنک، سلامت عمومی گلدبرگ و مقیاس "توجه آگاهانه به حال" براون را تکمیل نمودند.داده ها توسطSPSS با آزمون های آماری توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام، تست تی و آنووای یک طرفه تحلیل شدند. یافته ها: مطابق یافته ها، همبستگی "توجه آگاهانه به حال" با ویژگی های شخصیتی روان پریشی(17/0-=r )، با برون گرایی(09/0+=r)، با روان رنجور خویی (25/0-=r) به دست آمد (01/0P<). هم چنین همبستگی "توجه آگاهانه به حال" با مولفه های سلامت عمومی در نشانه های بدنی (22/0-=r)، اضطراب و بی خوابی (14/0-=r)، نقص در کارکرد اجتماعی (26/0-=r) و افسردگی وخیم (24/0-=r) به دست آمد (01/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Relationship of personality factors and psychological health with mindfulness of students
چکیده انگلیسی مقاله
The goal of this research is investigating the relationship of personality factors and psychological health with mindfulness of students. Materials and Methods: In a descriptive correlation study, 366 students of Tabriz University in academic year of 2007-2008 were randomly selected to fill out the Eysenck personality questionnaire, Goldberg general health questionnaire, and Brown mindfulness attention awareness scale. To analyze data, SPSS.13 software and descriptive statistics (mean, standard deviation) and Pearson’s correlative coefficient, stepwise regression analysis, independent t test, and one-way analysis of variance were used. Results: According to finding, correlation of mindfulness with psychosis (r=-0.17), with extroversion (r=0.09), with neurosis (r=-0.25) was attained (P< 0.01). The correlation of mindfulness with general health elements in body symptoms (r=-0.22), anxiety and insomnia (r=-0.14), defect in social function (r=-0.26) and deep depression (r=-0.24) was attained (P< 0.01). Defect in social function, neurosis and psychosis determine 13% of mindfulness variance. Boys enjoy higher psychological health and lower mindfulness than girls (P< 0.01). There was no difference between various ethnic groups (Turk, Fars, and Kurds) regarding the degree of mindfulness and psychological health. Conclusion: It seems that psychological health can enhance mindfulness. This finding can be used in psychological interventions
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mindfulness, Personality factors, psychological health
نویسندگان مقاله
سلمان عبدی | salman abdi
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، مدرس دانشگاه پیام نور تبریز، مرکز مطالعات نصر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تبریز (Payame noor university of tabriz)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1653.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات