این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۱۹۹-۲۰۷
عنوان فارسی
نشانه های پرخاشگری در آزمون نقاشی آدمک در پسران ۹ ساله
چکیده فارسی مقاله
آزمون نقاشی آدمک به عنوان فرافکنی دنیای درونی می تواند اطلاعاتی در مورد علایق، اضطراب ها، دفاع ها و بازداری فرد نشان دهد. هدف این مطالعه بررسی نشانه های پرخاشگری در آزمون نقاشی آدمک دانش آموزان پسر بود. روش کار: در این مطالعه ی تبیینی، 57 نفر از دانش آموزان پسر پایه ی سوم دوره ابتدایی یکی از مدارس شهر خرم آباد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مطابق دستورالعمل تست آدمک در ابتدا از آن ها خواسته شد تصویر یک فرد را نقاشی کرده و سپس ویژگی های یک فرد پرخاشگر را بنویسند و در آخر تصویر یک فرد پرخاشگر را بکشند. جهت تعیین نشانه های پرخاشگری، نشانه های موجود در نقاشی آدمک پرخاشگر با آدمک معمولی مقایسه گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های غیر پارامتر یک نظیر آزمون علامت، مک نمار وضریب همبستگی فی تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته ها: بر اساس تحلیل داده ها، خطوط پررنگ، رنگ قرمز، شکل دهان ( قوس به پایین)، ابروی کج و گره ای، سر بدون مو، موی سیخ شده وگرفتن ابزار پرخاشگری در دست (مخصوصا چاقو) به عنوان نشانه های پرخاشگری در آزمون آدمک پرخاشگر استخراج شدند که به طور معنی داری (001/0P<) از فراوانی بالاتری نسبت به آزمون نقاشی آدمک معمولی برخوردار بودند. نتیجه گیری: بین نتایج این مطالعه درخصوص بعضی نشانه های پرخاشگری با سایر مطالعات هم خوانی وجود دارد. چون در این مطالعه نمایش ابزارهای پرخاشگری به خصوص چاقو قابل ملاحظه بود، این مسئله باید مورد توجه خا�%
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Indicators of aggression in draw-a-man test in 9 years boys
چکیده انگلیسی مقاله
Draw-A-Man test (DAM) as projection of a person’s inner world can provide information about people interests, anxieties, defenses and inhibitions. The aim of this study was to investigate indicators of aggression in DAM test in primary male school students. Materials and Methods: In this explanatory study 57 male student in third grade of a primary school of KhorramAbad city were selected by convenience selection. Firstly, according to manual of DAM test, they were asked to draw a person. Then, they were asked to write characters of an aggressive individual, finally they were directed to draw an angry and aggressive person. For the purpose of the study, two drawings were compared with regular TAM. Data were analyzed using descriptive statistics and non-parametric tests such as Sing test, McNemar and Phi(Ф) correlation coefficient. Results: Data analysis showed that, dark lines, red color, mouth form (as bow down), tilted and knotted eyebrow, baldhead or stiffness of hairs and holding aggressive instrument (especially knife) were significantly more common in aggressive men as aggression sign. These indicators had significant frequency in comparison with regular DAM (P< 0/001). Conclusion: The results of this study are mainly in accord with other studies about some of aggression indicators. Therefore, the presence of aggression instrument (especially knife) was remarkable in this study. This should be an important issue for families and education authorities, because it is should be related to type of aggressive behaviors which are common in the society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Aggression, Boys, Draw-a-man test
نویسندگان مقاله
علی فرهادی | ali farhadi
دانشجوی دکترای روان شناسی
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1689.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات