این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۸۷-۹۷

عنوان فارسی بررسی تاثیر افزودن آموزش مهارت های اجتماعی بر گروه درمانی شناختی رفتاری در درمان هراس اجتماعی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله انسان موجودی اجتماعی است و با دیگر همنوعان خود در جامعه رابطه برقرار می کند، بنابراین وجود هراس اجتماعی در برخورد و ارتباط با دیگر اعضای جامعه برای وی مشکلات زیادی را به همراه می آورد. به همین منظور این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تلفیقی گروه درمانی شناختی رفتاری و آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش هراس اجتماعی دانشجویان انجام پذیرفت. روش کار: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی (طرح پیش آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل و انتساب تصادفی) می باشد. آزمودنی ها پس از انجام مصاحبه ی بالینی ساخت یافته بر اساس راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی (ویرایش چهارم) و اجرای آزمون هراس و اضطراب اجتماعی با استفاده ازروش نمونه گیری در دسترس (13 نفر برای هر گروه) انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش با مداخله ی تلفیق گروه درمانی شناختی رفتاری (GCBT) و آموزش مهارت های اجتماعی (SST) و گروه کنترل (گروه درمانی شناختی رفتاری) قرار گرفتند. بعد از اتمام دوره ی 12جلسه ای (سه ‌ماه و هفته ای یک جلسه دو ساعته) درمان در گروه ها، به منظور سنجش متغیر وابسته (هراس اجتماعی)، مجددا آزمون هراس و اضطراب اجتماعی به عنوان پس آزمون در هر دو گروه اجرا شد. نتایج: نتایج تحلیل های آماری آزمون t نشان داد که افزودن گروه درمانی شناختی رفتاری و آموزش مهارت های اجتماعی درمقایسه با گروه درمانی شناختی رفتاری سسب کاهش معنی دار هراس اجتماعی ( با ارزش معناداری 001/0P<) در دانشجویان می گردد. بحث: با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود مولفه ی آموزش مهارت های اجتماعی به درمان های رایج هراس اجتماعی افزوده گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of adding social skill training to cognitive behavioral group therapy on the treatment of social phobia in college students of Iran
چکیده انگلیسی مقاله Human is a social creature and has relation with his counterparts. Therefore, social phobia is a challenging issue for each human, which is needed to be overcome. The present study aims at studying the combined effect of the Cognitive Behavioral Group Therapy (CGBT) and Social Skills Training (CGBT+SST) on the reduction of social phobia in students. Methods and Materials: This study is an applied and experimental type (pre-test and post-test, with control group and random assignment). Following structured clinical interviews, based on DSM-IV and performing Social Phobia and Anxiety Inventory (SPAI), clients were selected voluntarily (13 participants in each group) and were assigned randomly into the experimental group(CGBT+SST) and Control group (CGBT). After a 12-session treatment (three months, each session lasting 2 hours) in order to measure the dependent variable (social phobia), the SPAI inventory were repeated as a post-test in both groups. Results: The results of the statistical analysis of t-test shows that, combination of the cognitive-behavioral group therapy and social skills training in comparison to the cognitive-behavioral group therapy would significantly reduce social phobia (with a significant value of P< 0.001) in students. Conclusion: It is recommended that, social skill training be added to the common treatment of social phobia.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سارا وکیلیان | sara vakilian
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1698.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات