این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۱۳۳-۱۴۰
عنوان فارسی
بررسی آفرینندگی در دانش آموزان دختر بر اساس ارزیابی اثربخشی روش های بارش مغزی و اکتشافی هدایت شده
چکیده فارسی مقاله
اگرچه نظرات متفاوتی توسط روان شناسان در خصوص مفهوم و ماهیت آفرینندگی بیان شده است، ولی وجه مشترک این نظرات آن است که آفرینندگی را می توان آموزش داد. دو روش معروف در پرورش استعداد آفرینندگی کودکان، روش بارش مغزی و روش اکتشافی هدایت شده هستند که کمتر مورد عنایت پژوهشگران ایرانی قرار گرفته اند. هدف از مطالعه حاضر بررسی افزایش آفرینندگی دانش آموزان دختر برحسب ارزیابی و مقایسه اثربخشی دو روش بارش مغزی و اکتشافی هدایت شده با یکدیگر است. روش کار: برای جمع آوری اطلاعات تحقیق در خصوص درجه آفرینندگی دختران، 72 دانش آموز پایه دوم دوره راهنمایی تحصیلی از بین سه مدرسه و از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده در شهر رشت انتخاب گردیدند. در هر یک از سه گروه کنترل ، بارش مغزی و اکتشافی هدایت شده، 24 دانش آموز شرکت و به منظور جمع آوری داده ها در پیش آزمون و پس آزمون، آزمون آفرینندگی تصویری فرم ب تورنس استفاده گردید. نتایج : نتایج نشان دادکه آموزش آفرینندگی به روش بارش مغزی در مورد جزء بسط در سطح (001/0 =P) مورد تایید قرار می گیرد ولی در مورد سایر اجزا، تفاوت مشهودی بین دو روش بارش مغزی و اکتشافی هدایت شده مشاهده نشد. بحث : با توجه به نتایج حاصل به نظر می رسد که کار آمدتر بودن روش بارش مغزی به دلیل ماهیت این روش باشد، در صورتی که پژوهشگران انتظار داشتند روش اکتشافی هدایت شده به دلیل دریافت هدایت و راهنمایی بیشتر دانش آموزان کارآمدتر از روش بارش مغزی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آفرینندگی، روش بارش مغزی، روش اکتشافی هدایت شده،
عنوان انگلیسی
A study of creativity in girl pupils in terms of evaluation of effectiveness of brainstorming and guided discovery methods
چکیده انگلیسی مقاله
Although various definitions have been proposed by psychologists to present the nature and concept of creativity, most scholars believe that creativity is teachable. In this regard, there are two famous methods of brainstorming and guided discovery which are paid less attention by Iranian researchers. The purpose of the present study is to examine and compare these two methods of creativity in three groups of girl pupils. Methods and Materials: In order to collect the data about girls’ creativity, 72 pupils from 3 guidance schools in Rasht were selected. To do this, simple random sampling technique was employed. There were 24 girls in each of control, brainstorming and guided discovery groups. In order to collect the required data, all of the participants took pre-test, post test, and Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT). Results: The results of this study showed that teaching creativity by brainstorming method is significant (P< 0/001) for "elaboration" sub factor; while for other sub factors, no significant difference was observed between the two methods of brainstorming and guided discovery. Discussion: According to the results of the present study, it seems that the efficiency of brainstorming method is attributed to the nature of the method although researchers expected guided discovery method– for the reason of guidance and supervision of pupils- to be more effective than brainstorming method.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
creativity, Brainstorming method, Guided discovery method
نویسندگان مقاله
عباس معدن دار آرانی | abbas arani
استادیار دانشگاه لرستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1767.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات