این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۲۵-۳۲

عنوان فارسی شیوع منابع و علایم استرس در استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
چکیده فارسی مقاله اگر چه تدریس به دلیل توسعه‏ی منابع انسانی امری بسیار پاداش دهنده است اما فشار های روانی ویژه ای را ایجاد می کند که در کمتر حرفه ای نظیر آن را می توان یافت. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شیوع، منابع و علایم استرس استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان صورت گرفته است. روش کار: این مطالعه به روش پیمایشی بر روی 168 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه انجام شده است. ابزار مطالعه پرسش نامه استرس معلم کیریاکو- ساتکلیف (1978) بود. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری t برای گروه های مستقل، تحلیل واریانس یک راهه، آزمون تعقیبی توکی و ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت. نتایج: یافته ها نشان داد که90/17 درصد از استادان دارای استرس زیاد یا خیلی زیاد، 1/29 درصد متوسط و 53 درصد فاقد استرس و یا دارای استرس کم بودند. در بین منابع استرس، درس نخواندن دانشجویان، تعداد زیاد ایشان در کلاس و کم انگیزگی شان در رأس قرار داشت. از نظر متغیر های جمعیت شناختی و حرفه ای، تنها میزان استرس استادانی که به صورت هم زمان در سازمان های دیگر به کار اشتغال داشتند کمتر بود )013/0 (p= و کلیه ی علایم استرس نیز همبستگی مثبت معنی داری را با استرس کلی استادان نشان دادند. بحث: بی علاقگی دانشجو به رشته ی تحصیلی، بالا بودن نسبت دانشجو به استاد و بیکاری پس از تحصیل دانش آموختگان می تواند از دلایل عمده ی استرس استادان باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A study of the prevelance, source and symptoms of stress among teachers in Azad Islamic University at Hamadan
چکیده انگلیسی مقاله Although teaching due to its manpower resources development is very rewarding but it produces special stress which could not be found in any other professions. The present study examines the prevalence, sources and symptoms of stress among teachers in Azad Islamic University at Hamadan Branch as its objective. Methods and Materials: This survey study was done on 168 university teachers. The instrument of the study was Kyriacou- Sutcliff (1978) teacher stress questionnaire. Data were analyzed through t-test for independent groups, ANOVA, Tukey test and Pearson corrolation coefficient. Results: The results revealed that %17.9 of teachers showed high or very high stress, %29 moderate and %53 had no stress or low stress. Most important source of their stress were lack of students unwillingness to study, high number of them in class and low motivation. There were no significant differences in regard of demographic and proffessional characteristics unless those working concurrently at another organization who had lower stress (p=0/013) and all symptoms of stress showed a positive meaningful correlation with the general stress of teachers. Conclusion: Amomg the basic reasons of teachers stress were lack of students interests in field of study, high ratio of student- teacher and unemployment of students after graduation
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منیژه کرباسی | manizhe karbasi
استادیار روان شناسی دانشگاه آزاد همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی همدان (Islamic azad university of hamadan)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1773.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات