این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۰، شماره ۳۷، صفحات ۷۱-۷۸

عنوان فارسی توان پیش‌بینی سبک‌های فرزندپروری ادراک شده و متغیرهای جمعیت‌شناختی بر احساس تنهایی دختران دانش‌آموز
چکیده فارسی مقاله احساس تنهایی، به عنوان حالتی ناخوشایند، پاسخ‌های هیجانی منفی و نارضایتی ادراکی فرد را در روابط اجتماعی‌اش شامل می‌شود. این تجربه‌ نامطلوب و پریشان‌کننده می‌تواند به ناسازگاری‌های شناختی، هیجانی و رفتاری فرد در مرحله نوجوانی منجر شود. شواهد پژوهشی حاکی از وجود رابطه بین سبک‌های فرزندپروری و شایستگی‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان است. به همین دلیل، برخی از پژوهشگران، به منظور توان پیش‌بینی احساس تنهایی در نوجوانان، بر مطالعه سبک‌های فرزندپروری (اقتدارمنش، دیکتاتوری و سهل‌گیرانه)، تاکید می‌کنند. از سوی دیگر، برخی نتایج پژوهش‌های مبتنی بر رویکرد بوم شناختی براون فنبرنر نشان داده است که بافت خانوادگی (وضعیت اقتصادی-اجتماعی، تحصیلات والدین و جنسیت کودک)، در درک تحول اجتماعی و احساس تنهایی فرزندان حائز اهمیت است. پژوهش حاضر بر اساس مدل تعاملی، سعی در بررسی توان پیش‌بینی مولفه‌‌های سبک‌های فرزندپروری ادراک شده و متغیرهای جمعیت‌شناختی بر احساس تنهایی دانش‌آموزان دختر نوجوان دارد. روش کار: روش پژوهش حاضر، همبستگی از نوع رگرسیون چند متغیره گام به گام است. گروه نمونه با توجه به فرمول کرجسی و مورگان (416=n) نفر برآورد و به روش چند مرحله‌ای انتخاب گردید. به منظور گردآوری داده‌‌ها از سه پرسش نامه سبک‌ها و ابعاد فرزندپروری، مقیاس افتراقی تنهایی و پرسش نامه جمعیت‌شناختی استفاده گردید. نتایج: نتایج به دست آمده بر اساس رگرسیون چندمتغیره گام به گام، نشان دهنده سه مرحله معنی‌دار در پیش‌بینی متغیر وابسته (احساس تنهایی) است. در اولین مرحله، بعد گرمی و حمایت‌گری از سبک فرزندپروری اقتدارمنش، بیشترین رابطه را با متغیر ملاک نشان داد (534/0=R، 000/0=F). در مرحله دوم، دو مولفه سبک فرزندپروری اقتدارمنش ( گرمی- حمایت‌گری و خودمختاری)، بالاترین میزان توان پیش‌بین احساس تنهایی را نشان دادند (556/0=R، 000/0=F). در مرحله آخر، سه متغیر ( بعد گرمی و حمایت‌گری، بعد خودمختاری و پایگاه اقتصادی-اجتماعی) دارای بیشترین توان پیش‌بینی‌کنندگی متغیر وابسته بودند (563/0=R، 000/0=F). بحث: با توجه به یافته‌های به دست آمده از پژوهش حاضر می توان بیان داشت که سبک فرزندپروری اقتدارمنش، به ویژه دو بعد گرمی و حمایت‌گری و خودمختاری آن؛ و متغیر پایگاه اقتصادی-اجتماعی می‌تواند میزان احساس تنهایی را در دانش‌آموزان دختر کاهش دهد. این نتایج بایستی در سیاست‌گذاری سازمان‌های بهداشت روانی و آموزش والدین و مشاوران بالینی مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The power of predicting perceived parenting styles and demographic variables on girl student's loneliness feeling.
چکیده انگلیسی مقاله Loneliness feeling is an unpleasant status, negative emotional response and perceived dissatisfaction with one's social relationships. This distressing and unpleasant experience can be lead to cognitive, emotional and behavioral maladjustments in adolescent stage. There is some evidence that parenting styles are related to social competences of children and adolescents. According to this, some pervious researchers focus on parenting styles (authoritative, authoritarian and permissive) for predicting loneliness feeling in young people. On the other hand, based on bronfenbrenner's ecological approach, some research has shown that family contexts (socioeconomic status, family education and child sex) are important for understanding social development and loneliness feeling. Based on interactional model, the present study tries to clarify the power of different dimensions of perceived parenting styles and demographic variables in predicting of loneliness feeling for girl student adolescents. Methods and Materials: Method of present study was correlational and stepwise multiple regression model. Using multi-stage sampling, the sample volume estimated (n=416), according to Krejcie and Morgan formula. Three questioners, Parenting Styles and Dimensions Questionnaire, Differential loneliness scale and demographics were used for gathering of data. Results: results based on stepwise multiple regressions revealed that three stage, were the most significant for predicting of dependent variable (loneliness feeling). In the first stage,connection dimension of authoritative parenting style (warms and support) was strongly correlated with criterion variable(R=0.534, R2=0.385, F=0.000). In the second stage, two components (connection and autonomy) of authoritative parenting style could predict significantly loneliness feeling (R=0.556, R2=0.39, F=0.000). Finally, in the third stage, three variables (connection, autonomy and socioeconomic status) were the most for prediction of independent variable(R=0.563, R2=0.317, F=0.000). Discussions: According to the results, authoritative parenting style, especially connection and autonomy dimensions; and socioeconomic status can decrease loneliness feeling in girl students. These implications should be considered by mental health organizations, parents and clinical consulters.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد لعلی فاز | ahmad laali
کارشناسی ارشد و مدرس دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1778.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات