این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۹، شماره ۳۶، صفحات ۷۵-۸۰
عنوان فارسی
بررسی رابطه هوش هیجانی وپیشرفت تحصیلی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
امروزه هوش هیجانی به عنوان یک موضوع جدید در حوزه روان شناسی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، مبین نقش هوش هیجانی و مولفه های آن در جنبه های مختلف زندگی فرد همچون پیشرفت تحصیلی، ازدواج ، شغل و روابط اجتماعی می باشد. روش کار: پژوهش حاضر که با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی، سن و جنسیت در دانشجویان انجام گرفته یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته روان شناسی بالینی مشغول به تحصیل در سال 86-85 در دانشگاه آزاد کاشمر و نمونه مورد نظر شامل 112 نفر بوده است که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیده اند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه استاندارد شده هوش هیجانی بار- آن و به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی از معدل دانشجویان استفاده شده است. جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات نیز از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل استفاده شده است. نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که بین نمره کلی هوش هیجانی و برخی مؤلفه های آن با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری در سطح (05/0P<) وجود دارد. همچنین بین سن با هوش هیجانی در سطح (01/0P<) و با مولفه های آن در سطح (05/0P<) رابطه وجود دارد. در مورد رابطه هوش هیجانی با جنسیت، نتایج پژوهش نشان داد که بین دختران و پسران ، در نمره کلی هوش هیجانی تفاوت معنی دار ی وجود ندارد، اما در دو مولفه آن تفاوت معنی دار وجود داشت (05/0P<). بحث: به منظور رسیدن به سطح بالایی از مهارت های تحصیلی، علاوه بر توانایی های شناختی کلی، فرد باید به رشد مناسب در جنبه هایی همچون کنترل هیجانات و عواطف دست یابد، به معنای دیگر دانشجویان بدون دستیابی به این مولفه ها که هوش هیجانی را می سازنند قادر به یادگیری بهینه موضوعات درسی نخواهند بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش هیجانی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان،
عنوان انگلیسی
The study of correlation between emotional intelligence and academic achievement among university students
چکیده انگلیسی مقاله
today emotional intelligence is considered as a new subject in the field of psychology. Studies that have been done in this area indicated the importance of emotional intelligence and its components in different aspects of individuals' life such as education, marriage, employment and social relationship. Methods and Materials: the method of the present research that has been done in Islamic Azad university of Kashmar in 1385-86 is descriptive. Statistical sample includes 112 clinical psychology students selected by simple random sampling. The Bar-on questionnaire of emotional intelligence was used for gathering information. The mean scores of students were used as an index for academic achievement. Data were analyzed by Pearson's correlation coefficient and independent t test. Results: Results indicated that the relationship between academic achievement and emotional intelligence and some of its components was significant, pDiscussion: In addition to global cognitive abilities, students may have perfect development on many aspects such as controlling emotions and affects for reaching high levels of academic achievement; it means that students can not have optimum academic achievement without reaching these components that make emotional intelligence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotional intelligence, Academic development, students
نویسندگان مقاله
علی اکبر ثمری | ali samari
دانشجوی دکترای روان شناسی سلامت، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر (Islamic azad university of kashmar)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1782.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات